24 maj 2007

Stockholmstips

På sistone har det mesta av mitt skrivande fokuserats på diverse guider över Tokyo och New York. Jag tycker därför att det ligger lite på sin plats att tipsa om ett par favorithäng i en annan f.d. hemstad: Stockholm.


TIKI ROOM
Exotiska drinkar serverade i voodoo-skallar och polynesisk miljö med häftig 50-talsdoftande interiör.
Hitta dit: Birkagatan 10, Vasastan

VAMPIRE LOUNGE
Kanske ett Stockholms svar på Ginza-baserade och fantastiska Vampire Café. Den skräckfilmsinspirerade och mycket ambitiösa inredningen tillhör det mest fabulösa jag har sett – t.o.m. i jämförelse med utlandet. Missa för guds skull inte toaletterna!
Hitta dit: Östgötagatan 41, Södermalm


SIVLETTO
Ofta kallad för en ”ultimat rockabillyhimmel” – och tja, det är väl så nära sanningen man kan komma. Sivletto har allt för att du ska kunna färdas tillbaka till världens coolaste 50-tal.
Hitta dit: Malmgårdsvägen 16-18, Södermalm

HOOTCHY KOOTCHY CLUB
More-is-more-midnight-cabaret-klubb-pin-up-orm-peep-show-korsett-rocka-billy-stripp-gender-bender-extravaganza!” En sagolik bit burlesk dekadens mitt i Stockholmsnatten kunde knappast beskrivas bättre. För den som inte kan få nog av festen på London-klubbar som Torture Garden eller Tokyo-baserade The Gate.
Hitta dit: Kägelbanan, Mosebacke Torg 1-3, Södermalm

SJÄTTE TUNNAN
Med så stor nördvarning att motsatsen uppstår. Under låga stenvalv dricker du mjöd ur något som ser ut som en blomkruka, lyssnar på medeltida musik, tittar på gyckel och fascineras av ett mode som du i din moderna enfaldighet trodde dött ut för x antal hundra år sedan.
Hitta dit: Stora Nygatan 43, Gamla Stan

Jag är förstås också mycket förtjust i häng som Carmen, Pet Sounds Bar, Gula Villan på Frescati (ja, faktiskt, nätterna bakom baren och efterfester med dans på borden tillhör de roligaste jag haft i Stockholm) och många andra. Men sen när kan man klämma in alla sina tips bland sina tips? ;)

Inga kommentarer: