22 november 2007

Aftonbladet Kvinna

Som jag berättat om tidigare arbetar jag sedan oktober på onlineredaktionen på den internationella organisationen ActionAid. Sedan 35 år arbetar ActionAid med att bekämpa fattigdom och orättvisor. I alla projekt och kampanjer är störst fokus alltid på att stödja fattiga och utsatta flickor och kvinnor. För att komma bort från det koloniala arvet om "vi och dem" och idén om "välgörenhet" (i mina öron någonting som tillhör ett annat tidevarv) stärker vi lokalbefolkningen, t.ex. genom olika utbildningsprojekt som gör det möjligt för människor att kunna hjälpa sig själva. Sedan maj 2006 finns ett kontor i Stockholm. I år lanserar vi julklappar mot fattigdom, där du t.ex. kan köpa en get eller en barnmorska - någonting som Aftonbladet Kvinna idag gör alldeles rätt i att uppmärksamma.
Artikeln kan du läsa här, julklappar och presenter mot fattigdom kan du ge bort här och mer om ActionAid kan du läsa här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Schysst!

Anonym sa...

Förstärker inte "hjälp en fattig- köp en get" snarare avståndet "vi och dom"? Det låter ganska primitivt. Har ni (som är avsändare) haft upp den frågan till diskussion? Inte för att jag har något emot syftet, det är ju bra.

Men man måste kanske använda sådana uttryck för att få genomslag.

Linda sa...

Ja, jag håller med dig. Helt klart. Men det är en fråga om ordval från Aftonbladet sida som inte vi har så mycket alls att säga till om... Jag är övertygad om att Kajsa, vår pressekreterare, har tagit upp den frågan med journalisten. Men till syvende och sist är det inte upp till oss, tyvärr. Det är däremot något vi på vår egen redaktion ständigt måste vara medvetna om, det vilar ett enormt etiskt ansvar i ordvalet.
Bra att du tänker på det i.a.f.! Jag tror inte att så många ens reagerar för att "vi och dom"-tänket sitter så djupt i ryggraden.
Sen kan jag i.o.f.s. tycka att det är mer beklagligt med fattigdomen i sig än försöken att minska den ;P

Anonym sa...

Jag håller med den anonyma skrienten ch tycker också att detta kan liknas vid andra liknande projekt där man skänker bort djur och hjälp. Dock ser jag också nyttan i något sådant, så länge projektet faktiskt fortgår. Att ge hjälp tillfälligt brukar sällan förbättra något, snarare är det ett långsiktigt tänkande som är avgörande. Men om jag förstått det rätt är detta något Action Aid jobbar med.

Martin J Frid sa...

Jättekul att se vad du jobbar med. Att Aftonbladet skriver som de gör får man ta med en nypa salt, och når det fram till en större läsarkrets är det nog bara bra. Grattis till kampanjen.

Linda sa...

Jag håller inte med, jag tycker att hjälp både hjälper och behövs. Men det är kanske en fråga om hur man definierar ordet hjälp? Jag anser att alla människor har ett absolut etiskt ansvar att ta hand om sina medmänniskor. Därför har t.ex. jag, med större ekonomiska resurser än någon annan, ett absolut medmänskligt ansvar att använda mina pengar så att det hjälper mina medmänniskor. Att byta ut 200 kr mot att en människa får en get - som ger mjölk, kött, kid som man kan sälja och på så vis generera pengar - är hjälp och långsiktighet i ett.
Sen är det givetvis ett stort ansvar som vilar på varje enskild organisations axlar att göra ett jobb som fungerar, t.ex. att det inte är enkelriktat. Mindre än 10% av alla ActionAids anställda finns i väst t.ex. Organisationen verkar direkt av de berörda människorna själva.
Men det är en helt annan diskussion tror jag... Eller kanske inte? Hur som helst känns det som om organisationerna oftast får ta mer stryk än de regelverk och mekanismer som "håller liv" i fattigdom, orättvisor, ojämlikhet o.s.v...