04 mars 2008

"Nikkō is Nippon"

Det är inte bara lägenhetsbokande som planeras, en hel massa annat också. När jag för ett tag sedan berättade för Chie att vi skulle dyka upp i Tokyo igen i sommar föreslog hon att vi skulle åka till någon annan plats i Japan tillsammans. Jag föreslog Nikkō och Chie har nu svarat "I really want to go to Nikkō with you!!!".
Det tolkar jag som ett ja på förslaget.

Jag skulle kunna åka nu! Chie berättar att det finns träd i Nikk
ō som är 300-400 år gamla, som har "a deep, calm and strong power". Är det något arbetsnarkomanen Linda (som bokstavligt talat är på väg att få hjärtstopp av sitt tempo) behöver, så är det en djup, lugnande och kraftfull makt som tar tag i mig. "I cannot wait for the summer!" ropar Chie från andra sidan jordklotet. Nej, inte jag heller.




Bilderna kommer från Nikkō vars turistorienterade slogans ofta fastställer detsamma: att staden är en av de absolut vackraste platserna i hela Japan med många enastående tempel och extraordinär naturlig skönhet. I flera århundraden har Nikkō varit centrum för shinto- och buddhistisk dyrkan av bergen. En resa dit från Tokyo tar ca 100 minuter och kostar ¥1320.

3 kommentarer:

Piddelito sa...

Kul för dig! Din kompis gör rätt i att se fram emot resan, Nikko är är upplevelse utöver det vanliga, även i Japan. Jag var där förra sommaren i Juli, och jag skulle säga att det var en magisk upplevelse, om inte uttrycket var så slitet.

Dock finns de som säger att Tosho-gu och de övriga helgedomarna och templen är överlastade i all sin grannlåt, men all denna nästan överjordiska prakt mitt i den japanska urskogen känns på något vis som passande.

Och att gå runt det lilla mausoleum där Tokugawa Ieyasu vilar, är en mäktig känsla. Åk dit! :-)

(Mina egna bilder från Nikko)

Marie-Louise sa...

Åh vad kul! Jag kommer nog också åka dit, fast ganska snart, det kommer vara kallt....brrr...Tokyo är fortfarande rätt kallt. Runt 10 grader men ändå kyligt alltså. Hörde att det var mycket varmare i Sverige (Sthlm) från en kollega som reste hem förra veckan.

Hälsn. M-L

Linda sa...

Ja, det ska bli jättekul! :D
Och tack för tipsen, Pidde!