18 april 2008

Fredagsyra

Jag börjar ana ett visst mönster i vårt hushåll. Vi är nämligen duktiga på att samla på tidningar och tidningsurklipp.
Lindas hög: resereportage, guider, krogrecensioner från världens alla hörn, utskick från SIDA och FUF och en och annan QX.
Andreas hög: Veckans Affärer och x antal DN Ekonomi, Metro m.fl. tidningar där han intervjuats och/eller då det handlat om hans jobb, d.v.s. medievanor och tv-konsumtion.
Här och där finns ett och annat urklipp som tycks vara gemensamt: smoothiesrecept, "mat som är bra för hjärnan", yogatips och alldeles för många gamla nummer av På Stan.
Mönstret? Vi är våra jobb och på fritiden verkar vi tycka att det är ganska kul med hälsa och party.

Jag inser att vi har sparat en gammal DN Söndag för att Hanna Hellqvist har intervjuat Henrik Schyffert som vi båda är så förtjusta i. Jag skrattar högt igen när jag läser artikeln.

Vad är nästa humorvåg?
Björn Gustavsson verkar det som.

Vad är det som gör honom rolig?
Det finns tre saker som är avgörande om man ska lyckas som komiker. Det första är att du har något att säga. Det andra är att du har en personlighet som folk tycker om och det tredje är att du har tekniken att framföra det på. Det är väldigt sällan som folk har alla tre grejerna. Jag kan ha materialet och tekniken, men jag har en ganska bufflig personlighet, folk blir lite rädda för att de tror att jag är arg.

Jag är lite rädd just nu.
Ja, men jag är inte sån! Är du rädd för mig eller (Henrik vänder sig mot fotograf Thomas, som lovar att han inte är det). Jag får inte de där reaktionerna som Björn får, folk vill inte nypa mig i kinden, de går över på andra sidan gatan i stället. Jo, fulla människor gör det. Först skämtar de, så skrattar man inte, då blir de arga för att man är från Stockholm och är dryg, sen komer de tillbaka med någon shot och ber om förlåtelse för att de blev arga och då vill man inte ha shotten och då får man en utskällning igen för att man är från Stockholm. Exakt det här scenariot upprepas över hela Sverige hela tiden.

Varför vill du inte dricka shotten?
Jag tänker inte dricka hostmedicin bara för att någon arg byggnadsarbetare från Katrineholm tycker att jag ska göra det. Där drar jag gränsen.

20 maj ser vi Henrik i The 90's - Ett försvarstalChina Teatern. Can't wait!

Inga kommentarer: