18 juni 2008

Japansk skräck på riktigt

Ok, det här är old news men kanske det läskigaste (i alla tänkbara bemärkelser) jag hört på länge. När J berättade om det för mig fick jag gåshud över hela kroppen, det är helt i klass med den sjukt obehagliga vandringssägnen "Människor kan också slicka" som Bengt af Klintberg återgav i sin Råttan i Pizzan eller Marie Hermanssons "Mannen under trappan".

I den japanska staden Fukuoka har det uppdagats att en hemlös kvinna levt i en främmande mans garderob utan att han visste om det. Intrånget uppdagades när mannen blev misstänksam över att mat tycktes försvinna, installerade övervakningskameror i sin lägenhet och kvinnan blev fångad på bild. Polisen tog sig in i den låsta lägenheten och kunde först inte hitta någon men upptäckte till slut kvinnan hoprullad i en dold lucka i mannens garderob. Där hade hon bott i ett helt år (!) och smugit ut i lägenheten när mannen var på jobbet, duschat och ätit av hans mat.

Åh, jag tycker att det är så ruskigt att jag får gåshud nu igen! Fyyy! Tänk att helt ovetandes ha en annan människa levandes så tätt inpå, det är såå rysligt. Jag är fortfarande barnsligt rädd för mörker, monster under sängen och kan inte för mitt liv sova om det finns en glipa i någon dörr någonstans. Att då ha en livs levande människa som bor dolt I MITT HEM utan att jag vet om det... Det måste vara höjden av förskräckelse.

Eller det här är kanske också bara en modern myt som smugit sig in bland BBCs, CNNs och diverse andra tyngre källors nyheter...?

2 kommentarer:

My sa...

Jag hörde också talas om det här och visste inte vad jag skulle tro. Kollade runt lite bland kollegor och, sorry Linda, men det var sant! Creepy.

Linda sa...

Fyyy alltså. Den stackars kvinnan var säkert harmlös, men HERREGUD vad läskigt! Och ett helt år också, jag hade inte kunnat bo kvar där sen tror jag :P