10 juli 2008

Söta som dockor

Kan någon förklara för mig hur de gör, japanskorna? Jag har undrat det i flera år och begriper fortfarande ingenting. Ja, smink. Ja, löshår. Ja, akryl på både finger- och tånaglar. Ja, skinny av naturen. Men allt det där kan oerhört mången västerländsk brud också skriva under på och inte ser de (för jag är definitivt inte inräknad i den kategorin) ut som ultrasöta dockor för det. Inte ens sanslöst vackra kvinnor som Angelina Jolie och Scarlett Johansson ser ut som dockor. Vad är hemligheten?!

Äh, jag får väl dra till med det gamla vanliga svaret på allt: "det måste vara något socialt och kulturellt".


2 kommentarer:

Anonym sa...

om det ar det nan "vasterlandska" som ser ut som en docka sa ar det ju christina ricci! sen tror jag att japanskorna ser ut som dockor for manga har en liten haka, en liten nasa, stoora hoga kindben med rosiga kinder och plutmun!

Linda sa...

Alexandra, jag tror att du har rätt. Jag tror också att det har men benstruktur och dito "naturliga" drag att göra, som man sedan förstås förstärker med diverse redan nämnda skönhetsdrag.