19 december 2006

Shiatsu - japansk massage

När jag gjorde min andra långresa i Thailand reste jag med två vänner som är massageterapeuter och det var onekligen ett gott val av resekamrater. Att kunna få vadmassage när man ansträngt benen efter klättring, eller axelmassage när man burit sin tunga ryggsäck lite för länge - det är verkligen inte illa.

Visserligen finns det thailändsk massage tillgänglig för en billig peng, men billigare än en billig peng heter gratis - och är det någon gång man behöver spara pengar är det när man är ute och reser länge, även om det överlag inte kostar så mycket i Sydostasien.

I morgon ska jag på min allra första shiatsu-behandling.

Shi
på japanska betyder "finger" och atsu betyder "tryck". Shiatsu är alltså en typ av massage som är utvecklad i Japan.

Till skillnad från den svenska klassiska massagen använder man sig inte av ett lika hårt knådande, utan behandlar kroppen med tryck och stretching. Man ligger ofta på ett mjukt material, företrädelsevis en futon, och har luftiga, lediga kläder på sig så att kroppen lätt kan röras och böjas. En massör som är utbildad i shiatsu har fått lära sig att använda handflata, tumme och fingrar för att på detta vis öka rörligheten och lösa upp spänningar i muskler och leder.

Shiatsu utvecklades på 1940-talet av Tokujiro Namikoshi. Tekniken är fortfarande i utveckling, men kan sägas vara en kombination av många olika typer av holistiska och medicinska idéer: japanska massagetraditioner, kinesisk medicin och "västerländsk" anatomi och fysiologi.
Tanken är att shiatsu ska vara en kombination av diagnos och terapi. Med hjälp av händerna ska shiatsuterapeuten kunna hitta oregelbundheter, så som stelhet, och kunna hjälpa till att rätta till de problem man har. Ofta handlar behandlingen om att hjälpa till att förebygga och reparera skador genom att den stimulerar immunsystemet och lösgör den naturliga helande kraft som vi alla bär på i oss själva. Genom att se kroppen som en helhet (ett holistiskt tankesätt) kan man hjälpa till att stimulera fysiska funktioner, som matsmältning och muskler, så att denna naturliga läkeprocess fungerar bättre, och också fortsätter att arbeta.


Jag har själv, "blott 25 år gammal", kronisk värk i mina axlar till följd av att jag arbetar i stort sett uteslutande framför datorer. Att gå på regelbundna behandlingar känns därför oerhört relevant. I längden måste jag förstås ändra på min livsstil för att inte få förslitningsskador, men jag tror aldrig att det är fel att ta hand om kroppen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Shiatsu är underbart!

Är inne snabbt för att önska dig en God Jul!