19 februari 2007

Försenade tips

I fredags satt jag i Sveriges Radios studio och pratade en timme tillsammans med Sanna, Jackleen och Agneta, den här gången om vanor och ovanor. Jag hade gärna talat mycket mer om vanor och ovanor vid utlandsvistelser, men det var mycket som skulle få plats. Kritiken har fortsatt vara överväldigande positiv och programmets livslängd kommer, om jag förstår det rätt, att vara längre än från början tänkta denna vår.

Om du vill lyssna på programmet från i fredags, kan du göra det här.

Jag vill också tipsa om den amerikanska reportageserien Mitt Japan som SVT2 började sända tidigare i kväll.

Serien är resultatet av filmaren och äventyraren Karin Mullers år i Japan. Hennes mål var att bli en del av det japanska samhället, och vägen dit var full av omfattande hinder. Utan översättare, utan pengar och utan kamerateam fick hon lära sig att ensam ta sig fram i en för henne förvirrande, komplex och motsägelsefull kultur. Däremot hade hon nio års judoträning, hyfsade språkkunskaper och ett mycket öppet sinne att resa från norr till söder med.

I serien på fyra delar skildrar Muller möten med människor ur alla möjliga samhällsgrupper i ett av världens mest kontrastrika länder, och hon anstränger sig för att visa ett Japan från insidan som få tidigare sett skymten av.

De 55 minuter vi såg tidigare ikväll kändes lovande. Framför allt var det charmigt att programmet inleddes med just det både jag och Andreas pratat så mycket om: cyklandet. Det är verkligen ett ultimat sätt att ta sig fram och klara livet i Japan. Muller känns ärlig och som om hon verkligen vill visa en "insidesversion" av landet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Är intresserad att köpa Japansk film.
Du får gärna kontakta mig om du kan hjälpa mig. carinasve8@hotmail.com

Har hitils bara sett en enda film.
" The Pillow Book" med Vivian Wu.

MVH / Carina