19 mars 2007

Veckans bild(er)


Japaner är onekligen de absolut coolaste som finns.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Whoa! Japaner verkar alltid ha så himla skön stil liksom, jag undrar var de får all sin inspiration från. Så himla färglatt folk. Coolast är brudarna med gitarrer!

Anonym sa...

susann:

De får sin inspiration från en stad där allt finns, där allt kan göras, där det inte bara finns ett sätt att leva på, klä sig på eller tänke på.

sedan har jag en egenutvecklad tanke som säger att du som boende i ett område med så många människor i ett samhälle där det i stort finns många krav på vad som skall göras i livet och hur det skall göras leder till en önskan om att utmärka sig. det är detta som jag önskar fler skulle få insikt i istället för att ge kommentarer om att "de är galna i Japan" "eller titta som de klär sig". Inte för att jag säger att du uttryckte detta, snarare tvärtom! :-) Det var bara en tanke i sammanhanget.

Linda sa...

Erik, jag håller med dig. Jag var smått allergisk mot japaner-är-så-galna-grejen redan innan jag flyttade dit, men nu efteråt står jag inte ut med den typen av attityder. Det är underligt hur människor som påstår sig vara pålästa kan ha den typen av fördomar om ett helt folk?
Personligen tycker jag att många japaner har en oerhört skön stil, vilket jag, liksom du, tror beror på att i en så enorm storstad som Tokyo och med den typen av kulturella förväntningar som ett samhälle som det japanska har, föds det lätt innovativa metoder att synas, höras och uttrycka sig. Det individuella blir bra mycket viktigare än i, låt säga, Sverige. Ett mer strömlinjeformat folk än svenskarna får man, enligt min mening, onekligen leta efter... Sorgligt.

Anonym sa...

om viljan att förstå orsakerna bakom ett beteende/fenomen istället för att endast bedöma strikt utifrån det som ses (dessutom utifrån sin egen kultur) skulle finnas i större utsträckning, då skulle allt vara till det bättre. att försöka att leta efter orsakerna och sedan se hur de generar ett fenomen är väldigt givande, även om det inte är möjligt alla gånger.

jag jobbar på att lämna den svenska mentaliteten gällande individualitet till förmån för den japanska, men det är en lång resa, även om jag nöjd med den bit jag kommit på vägen. ;-) sedan skall det väl anmärkas att jag tycker att strömlinjeformningen är starkt närvarande även i japan, och att ordet "henjin" finns tycker jag säger en del. det skulle vara intressant att få större insikt i vad "strömlinjeformade" japaner tänker om de personer som t.ex. framträder på bilderna. men brotten från strömlinjeformningen är klart "kraftigare" i Japan än Sverige tycker jag.