20 mars 2007

Sakura forecast - nu börjar blomningen


De flesta av oss, oavsett om vi varit i Japan eller ej, är bekanta med de fantastiska japanska körsbärsträden, eller sakura som de heter på japanska. I Japan börjar det nu bli hög tid för blomningen. Årets vinter har varit varmare än vanligt och sakura-träden förväntas slå ut lite tidigare.
Japan Meteorological Agency har kommit ut med en prognos om när träden tros slå ut runt om i landet. Eftersom blommorna är oerhört känsliga för väder och vind, är förstås prognoser alltid att beakta på egen risk.


En del hävdar att man inte kan uppskatta sakura-blomningen på riktigt utan att ha bott i Japan. Efter månader av grått, rått vinterväder kommer en kort paus av behagligt dito innan den gravt fuktiga och varma sommaren tar vid med en inledande regnperiod på ca en månad. Den tiden på året är den japansk våren som med sitt ljumma och klara väder får tusentals kala trädstammar att fullkomligt brisera i vita och rosa underverk. De tunna blombladen glittrar och glimmar som stjärnor mitt på ljusa dagen, och då de mot slutet av blomningen börjar falla är det som sagosnö.


Sakuran är Japans nationalblomma och har varit en viktig del av landets kultur i århundraden. Det finns totalt flera hundra olika typer av sakura i Japan, av vilka majoriteten bara blommar ett par dagar. Den tydligaste skillnaden mellan olika träd, är t.ex. att antalet blomblad i blommorna varierar liksom dess färg.

Då sakuran slår ut, översvämmas gator och parker av japanska familjer som samlas under dess kronor och firar hanami. Det betyder bokstavligt "att titta på blommor", och kräver inga speciella förkunskaper. Firandet går helt enkelt ut på att titta på sakuran och njuta av dess skönhet tillsammans med familj och vänner och en picknickkorg. Då Andreas deltog i firandet förra våren såg han t.o.m. sällskap som hade med sig portabla karaoke-maskiner under träden...
De särskilt populära platserna att fira hanami kan vara svåra att få tillgång till. På en del ställen bokas picknickplatserna i förväg för att säkra att man verkligen kan fira där man vill, till exempel genom att någon går och lägger ut en filt på platsen tidigt på morgonen och märker den med sällskapets namn och hur dags de ska komma.


Sakuran är särskilt vacker i kombination med tempel och slott, eller annan utmärkande vacker arkitektur. I Tokyo tillhör de vanligaste platserna att fira hanami Ueno Park, Chidorigafuchi (i närheten av Kudanshita Station), Aoyama kyrkogården, Sumida Park (i Asakusa), Shinjuku Gyoen, Inokashira Park (i närheten av Kichijoji Station) och Koishikawa botaniska trädgård.
Enligt årets prognos kommer sakuran i Tokyo att slå ut på fredag. Vi får väl se om det stämmer.

9 kommentarer:

Nadia sa...

De är ju så fina, och undebart med vår! Nu blev jag riktigt vårsugen :)

Anonym sa...

jag tänkte innan att visst ser blomningen fin ut på bilder, men inte kan det vara så fantastiskt att även jag vill vallfärda till parker eller Kyoto? Efter att en tysk vän i Tokyo, som sett ansenligt av livet och långtifrån var en blomälskare, kom tillbaka fullständigt lyriskt från ett Kyoto där löven var som allra rödast och emotionellt pratade om dessa löv under väldigt lång tid, så är jag dock övertygad.

Linda sa...

Nadia, visst blir man vårsugen? Sakura-blommor tillhör, vid sidan om liljor, bland det vackraste jag vet och jag blir liksom mjuk i själen när jag ser dem :)

Vilket kanske också blir en kommentar till din, Erik. Jag har själv än så länge "bara" sett körsbärsblomningen i Washington DC (Tokyo gav ju som eventuellt bekant 3000 sakura-träd till DC 1912), men jag har alltid varit övertygad om att det är någonting alldeles magiskt att få uppleva just i Japan. Den fantastiska trädgården till Heian-jingu i Kyoto sägs vara en av de absolut bästa platserna i landet för att fira hanami, och efter att ha varit där är jag övertygad om att det stämmer. Det är planen för framtiden! ;)

Pumita sa...

Åh, vad vackert! Jag älskar verkligen körsbärsblommor! Jag hade faktiskit ingen aning om att sakura betyder just det. Jag associerar till kladdiga japanska färgkritor som jag hade som barn. De hette sakura. :D

Anonym sa...

oj, då blir det trångt om saligheten för den parken var inte stor förutom vatten-delen då. Instämmer dock, skrin-platsen och trädgården var enligt mig vackrast i kyoto, och konkurrensen är som bekant hård! :-)

Linda sa...

Erik, jag antar att det är gaaanska trångt, ja :P
Men säkert fantastiskt vackert för dem som får plats. Å andra sidan har jag en känsla av att vilket sakura-träd som helst är magiskt att sätta sig under, kanske ännu mer om det inte är andra människor runt omkring en.

Anna Malaga sa...

Âh, jag skulle gärna ha varit där!!
Vi har ju mandelblomningen här, den är precis över. Men spanjorerna är inte riktigt lika lyriska ;-)
Fina bilder!

Nille sa...

Att det kunde vara så vackert! Jag kan förstå när de säger att man måste ha gått egenom den grå årstiden för att riktigt kunna uppskatta blommningen.

Kul att läsa om Japan från ditt perspektiv.

Bara årstider... vad säger man om det, wow!

Linda sa...

Nille, där har du onekligen en poäng. Årstider är någonting jag saknar när jag befinner mig i miljöer som inte har dem (även om jag avskyr kyla och att frysa :P)
Under sommaren i Tokyo kände jag ofta att vad jag saknade allra mest från Sverige var ljuset. I Tokyo blev blir beckmörkt mellan 18-19 på kvällen, och jag saknade saknade saknade det fantastiskt vackra ljus som faller i Sverige på sommarnätter, där man kan sitta utomhus utan ljus fram till nästan midnatt.
När människor frågar mig vad jag mest saknar från Sverige brukar svaret alltså inte bli knäckebröd eller lakrits, utan ljuset. Det är otroligt.