23 maj 2007

Sverige har fått fint besök


För närvarande befinner sig det japanska kejsarparet, Akihito och Michiko, i Sverige med anledning av Carl von Linnés 300-årsdag. Tre dagar av allehanda firande blir det för dem. Kejsare Akihito är själv sedan länge intresserad av Linné och flera svenska tidningar har uppmärksammat att hans kunskaper är djupare än bara allmänna. Eftersom det är så stor uppmärksamhet kring besöket ska jag inte dra ut på någon närmare beskrivning av det här, men för den som är intresserad går det att läsa mer t.ex. här eller här.
---
Om det svenska kungaparets besök i Japan för en tid sedan, skrev jag här.

6 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag var faktiskt nere på stan idag , tänkte inte på det fina besöket och när jag skullegå över en gata kom bilar med kejsarparet och kungaparet så jag sågdom som hastigst. Fast jag har noll koll på den japanska kejsarfamiljen och ganska dålig koll på vårat svenska kungahus också om jg ska vara ärlig. Men nu har jag iallfall sett dom , i en bil

Linda sa...

Thérèse, vilken härligt avslappand inställning du har! Jag har själv också mer eller mindre noll koll på både det svenska och japanska kungahusen, men det japanska är jag i.a.f. liiite intresserad av ;)

Anonym sa...

Uppmärksammas kejsarparets rundresa mycket i Japan? Tack för en superintressant blogg förresten! :)

Linda sa...

Nina, tack för att du tycker att bloggen är superintressant, sådant värmer alltid! :)
Jag kan förstås inte hänga med i de japanskspråkiga nyheterna, men på siter som Japan Today och Japan Times verkar intresset något svalt. Det betyder som sagt inte att intresset ÄR svalt :P

Thérèse sa...

Ha ha avslappnad inställning? Jg är väl bara ointresserad av dom svenska kungliga. Att inte känna till den japanska kejsarfamiljen är nog något jag delar med dom flesta svenskar. Fast jag läste lite om kejsaren i lokaltidningen (UNT) i helgen , de var något repotage p.g.a at han skulle komma till stan.

Linda sa...

Ja, att inte känna till de japanska kejserligheterna är nog ingenting ovanligt, men jag tror att den stor del av svenskarna nog i.a.f. har någon typ av vurm för de svenska kungligheterna... Verkar ju ha varit värsta uppslutningen i Uppsala, men det berodde kanske mer på en stolhet för Linné än något annat, vad vet jag? :P