09 juni 2007

Klättra bättre med åldern

Jag vet att jag är lite sen på det, men jag måste ju ändå på något vis kommentera Katsusuke Yanagisawas bragd - att klättra upp för och nå Mount Everests topp vid den ringa åldern av 71 år. Yanagisawa slog det tidigare rekordet i att vara äldst där uppe på världens tak med hela 1 år. Förra året besteg nämligen en 70-årig japan detsamma...

Det är fascinerande med japanerna. Både att de har världens äldsta medellivslängd (på över 80 år för både män och kvinnor) och att de är så otroligt pigga även när de är på sin ålders höst. Då jag och Andreas besteg Mount Fuji i augusti förra året - någonting jag är oerhört stolt och glad över att ha gjort men aldrig kommer att göra om - var vi omgärdade av idel hurtiga pensionärer. Vi trodde att vi skulle avlida och de skuttade förbi som om det var en lek av något slag. Är det all fisk, all natur, all vardaglig andlighet? Ja, inte vet jag, men jag tänker minsann lära mig någonting av det.

Min dokumentation av vår bergsbestigning går för övrigt att läsa härResekatalogen.

(Foto: Hiroyuki Kuraoka)

1 kommentar:

Rim sa...

Ja, jag har också funderat över det där!!! De är så sjukt pigga! Hur? Vad? Varför? Jag vill veta!