11 juli 2007

Bubble tea

Dags att prova något nytt? Varför inte bubble tea? Drycken, utvecklad i Taiwan och mycket populär i Asien (liksom Kalifornien och Kanada) de senaste 15 åren, är en variant av te med s.k. tapioca-pärlor. Pärlorna är förklaringen till namnet "bubble": då drycken skakas skapas ett slags skum, inte helt olikt bubblor. Teet kan vara varmt eller kallt, med socker och mjölk och diverse smaksättningar - bland de vanligaste hör jordgubb, choklad med kokos och passionsfrukt. Färgen är ofta starkt pastellig, men trots sockret är bubble tea generellt sett mindre sött än t.ex. läsk. Det som tydligast markerar skillnaden från andra drycker/teer är just pärlorna på botten, som också går att äta. Om du är i Japan och vill testa en bubble tea, håll utkik efter "タピオカティー" (ungefär "tapioca tea").

7 kommentarer:

Martin J Frid sa...

Aha, jag passerar varje tisdag ett ställe i Waseda som säljer sådana tapioca-glöggar (utan alkohol). Undrade just vad det var för ett påfund. Låter gott!

Linda sa...

Ja, jag har aldrig testat det själv, läste om det nyligen. Men det måste testas! :D Även fast jag måste erkänna att jag tycker att det ser liiite läskigt ut ;)

Elevator Lady sa...

Det låter ju helskumt! Kan man göra sådant te själv månntro. Tapiocakulor kan man ju köpa på "kinalivset".

Anonym sa...

Som du säger, Linda, det ser läskigt ut - alltså i dubbel bemärkelse...! Kanske till och med tredubbel, alltså, trubbel...

Linda sa...

Ja, jag hittade faktiskt ett recept. Testa den som vågar! :P

Classic Bubble Tea Recipe

- 1/2 cup chilled, cooked large Chinese tapioca pearls (if substituting regular small tapioca, use 1/3 cup)
- 1 cup crushed ice
- 1 cup very strong chilled black tea (or orange pekoe tea or Lichee tea)
- 1 cup milk, or to taste
- Honey or sugar to taste

Place the pearls in a large parfait glass. Combine all remaining ingredients in a cocktail shaker, and shake vigorously until the mixture is frothy. Pour into the glass, and serve with extra-thick straws.

Anonym sa...

Det får ju nästan mig att vilja dricka te!

Unknown sa...

Det där var min och och min japanska flickväns stora passion i Taiwan 1995, antalet färger har utvecklats..
Den gången när vi tog med tapioka pärlorna till Japan och gjorde mjölkte hemma hos henne fördömde de flesta japaner detta liksom de fortfarande fördömer vår ris a la malta..

Du har absolut en av de bäst skrivna bloggarna på nätet,keep it up..