15 juli 2007

Världens största städer

Jag brukar försöka leva efter deviser som "man har så roligt man gör sig" och "ålder är inte en siffra, det är ett sinnestillstånd" - men då jag för 10:e året i rad återvänder till civilisationen efter en festival, är det inte utan att tänka att jag börjar bli gammal och bekväm av mig. Det är helt enkelt inte speciellt roligt längre att vakna i ett sunkigt, trångt tält som är hett som en bastu och sticka ut huvudet för att få andas frisk luft men tvingas mötas av en stank som rör sig i ett äcklets gränsland av urin och och jäst, utspilld alkohol. Å andra sidan är det fortfarande precis lika roligt att sitta där i gröngräset tillsammans med sina goda vänner, en öl i handen och bandare med årets schysstaste blandband. Det är fortfarande precis lika roligt att lulla runt på festivalområdet och se gamla favoriter och upptäcka nya musikaliska förmågor. Och med tanke på att jag numera inte behöver betala ur egen ficka för att göra mig de här besvären, så ska jag inte gnälla så mycket. Årets Arvikafestival bjöd helt enkelt på strålande sol och mycket skoj - trots äckligt tält. Jag är i efterhand besviken över att jag tydligen tyckte att det var viktigare att dricka Fernet med Pepsi på campingen än att se Scissor Sisters - men spelningarna med t.ex. Tingsek och Sabaton var riktiga höjdare. Så kontentan är fortfarande, efter alla dessa år: hurra för festival!

En av mina favoritskildrare av Indien är Per J. Andersson. De flesta av er har säkert läst hans fantastiska reportage i Vagabond. Igår kunde man i DN:s Kulturdel läsa en intressant artikel, signerad Andersson, om miljonstaden Mumbai. Visste ni att Mumbai (eller Bombay, som väl de flesta fortfarande säger) med sina 11,9 miljoner invånare, räknas som världens största stad exklusive förorter?

Jag är fascinerad av vår världs extremt stora storstäder. Jag undrar också vilka siffror man kan lita på. Enligt Statistisk Årsbok 2004, som Andersson använder sig av i sin artikel, har världen 20 stycken megastäder, d.v.s. städer med mer än 10 miljoner invånare inklusive förorter. Överst på listan ska det se ut så här:

1. Tokyo - 26,5 miljoner (jag har dock läst så mycket som 34 miljoner...)
2. Sëuol - 21,4 miljoner
3. New York - 21,2 miljoner
4. São Paulo - 18,4 miljoner
5. Mexico City - 18,3 miljoner
6. Los Angeles - 16,4 miljoner
7. Mumbai - 16,4 miljoner

Stämmer det överens med vad ni har hört/läst?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, Shanghai saknas. Borde ligga åtminstone på en andraplats.

Nadia sa...

Intressant. Läste faktiskt i morse ett stort reportage i tidningen om Kairo och de gigantiska problem som denna stad har pga sin storlek. Kairo sades ha mellan 20-25 miljoner invånare.

Thérèse sa...

Per J Andersson bloggar också , han skriver bloggen Indien online mycket intressant om Indien men ganska oregelbunden uppdatering.

På tal om stora megastäder har jag länge hört att Mexico City skulle vara störst i världen men tydligen inte

Anonym sa...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metropolitan_areas_by_population

1. Tokyo (35)
2. Mexio (19)
3. New York (18)
4. Sau Paulo (18)

Linda sa...

Som sagt, det tycks mycket svårt att veta... Vilken källa ska man lita på? Uppenbart verkar det åtminstone vara att Tokyo, Mexico City, São Paulo och New York ständigt är i topp.
Intressant med Kairo, jag har aldrig hört talas om det som en av världens megastäder. Jag vill minnas att jag hörde, när jag reste i Indonesien, att Jakarta var en gigant på si så där 19 miljoner också - och Bangkok då, som påstås ha mellan 10-15 miljoner invånare? Det är svårt att bli klok på det här... Men spännande är det!

Linda sa...

Och Thérèse, tack för tipset om Anderssons blogg! Den ska genast spanas in. Han är lätt en av mina favoriter!

神野ミカエル sa...

Länge sen jag kollade in din blog Linda, jag ska nog försöka bättra mig. Själv hart jag varit på något minst sagt annorlunda i festivalväg, nämligen Herräng Dance Camp. Det var närapå en religiös upplevelse måste jag säga; det känns lite som att något i mig har förändrats.

Kram

Linda sa...

Herräng Dance Camp, tell me more! Låter spännande. Och jag har saknat dig här, dina kommentarer har onekligen fattats. Blir det någon öl snart, tro? Kram!

神野ミカエル sa...

Jo.

Pumita sa...

Neej, inte om Mexico City iaf. När jag var där sa man att det är 20-25 miljoner, men det är klart att det beror på hur man räknar... om det går att räkna öht.

Basilika sa...

Seoul har jag aldrig sett sa dar hogt upp pa listan. Brukar ju alltid vara Tokyo/Mexico City/Sao Paulo/New York hogst daruppe. Men det beror val pa hur man raknar. Brukar inte Kiruna komun saga att Kiruna ar "varldens storsta stad"? Natt med att stadsgransen tacker ett stort omrade...

Unknown sa...

Shanghai är en 20 miljonstad idag, sen diskuterar man ju Chong Ching kommunen. En del vill kalla den störst med sina 40 miljoner plus..