17 juli 2007

Att bo eller inte bo



Foto: Hiroki Nishida, Koji Sasahara (Scanpix).
---
Det har nog inte undgått många att Japan skakats av ett kraftigt jordbävningsskalv (Richtermagnitud 6,8). Japan är ett av världens seismologiskt mest aktiva länder: dagligen sker det jordbävningar, si så där 10 stycken i timmen (!). De flesta är förstås för svaga för att märkas av/påverka människan, men med jämna mellanrum kommer de allvarligare. 1900-talets svåraste jordbävning inträffade 1923 och förstörde stora delar av Tokyo (skalvet låg då på 7,9) och över 140,000 människor fick sätta livet till. Förutom jordbävningar, är Japan också hårt ansatt av tyfoner. Över huvud taget är det ett land där naturens krafter i allra högsta grad är aktiva och där människans ynklighet allt som oftast gör sig påmind. Personligen måste jag erkänna att det är den stora nackdelen med att bo i landet. Som jag skrivit om tidigare är de flesta japaner väl införstådda med utsattheten de lever i, och av just det skälet går de inte runt och är rädda. Livet skulle helt enkelt bli alldeles för svårt om man ständigt var orolig. Men som svenska är det däremot svårare att koppla bort rädslan. Naturligtvis behöver en längre flytt till Japan inte innebära att man kommer att drabbas av någon naturkatastrof, men risken är betydligt mer överhängande än om man t.ex. stannar i Sverige eller flyttar någon annanstans.
---
På tal om att bo (och generalisera en del)... Jag är visserligen inte född i Skåne och under mina första 7 år befann jag mig i en norrländsk trollskog. En stor del av mitt liv har jag däremot bott där, långt söderut. Efter att ha varit en skåning i exil i ett gäng år, står jag nu med den ena foten tillbaka i Malmö/Lund-trakten - som av min bortavaro visat sig bli något av ett smultronställe för mig. Jag hade ingen aning om att jag tyckte så mycket om Skåne som jag uppenbarligen gör. Att skåningar är ett lite lustigt svenskt släkte hade jag heller ingen aning om förrän jag flyttade därifrån och även träffade Mannen, från Stockholm. Skåningar är verkligen Skåne-fokuserade, stolta och nöjda med sig själva på ett närmast unikt sätt (enligt min erfarenhet betydligt mer än stockholmare, som som i större utsträckning lider av ett liknande rykte). Därför blir det extra roligt när den hemmasnickrade tesen med jämna mellanrum blir "bevisad", t.ex. av Sydsvenskan. Läsarna har röstat fram Skånes sju underverk. I artikeln skrivs det: "Öresundsbron var med på listan, trots att den är halvdansk och därmed egentligen bara till hälften skånsk."
Där ser ni. Öresundsbron är halvdansk - men inte halvsvensk, halvSKÅNSK. Så det så.

Inga kommentarer: