20 september 2007

Döttrar som handelsvara


Det pratas ofta och mycket om hur galna japaner kan vara, men de här amerikanerna tar nog priset för mig. Jag vet inte ens var jag ska börja kommentera vad som gör det här så sjukt... Att föräldrarna har satt en pricetag på sina döttrar? Att döttrarna beskrivs som objekt vars enda syfte i livet är att "be a good wife and a good mother"? Att en familj har haft "a family talk" och kommit fram till att det är dags för deras 16-åriga dotter att "settle down with a man"? Att en 15-åring påstås leta efter en rolig man "to take care of"? Eller att en 17-åring mer eller mindre ursäktas vilja gå på universitetet, så den man som har lust att betala $19,995 för att få gifta sig med henne "would have to be okay with that".
Skratta eller gråta? Jag vet inte längre...


11 kommentarer:

Basilika sa...

Borjar tro att det ar ett skamt, i alla fall om man laser "testimonials" (http://marryourdaughter.biz/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=9) Men vem vet, amerikanarna ar ju hur galna som helst!

Linda sa...

Ja, jag vet inte... Förhoppningsvis är det ett skämt. Om inte, helsjukt. Svårt att veta, källkritik på nätet är inte helt lätt alltid :P

Linda sa...

Ok, nu har jag också läst igenom det där och ja, det måste vara ett skämt. Fast var är the punch line?

Basilika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Basilika sa...

Ar det inte ett hoax ar det hur laskigt som helst.

Linda sa...

Håller 100% med!

Andreas sa...

i andra länder är iofs bortgifte ett vanligt förekommande fenomen, indien t.ex... men det är lätt för oss svenskar att säga att det verkar konstigt.

Basilika sa...

Jovisst, och det har ju funnits i Sverige ocksa (las "Fru Marianne" om den 16-ariga Marinne som gifter sig med Borje kanske mest for att inte langre ligga sin familj till last ekonomiskt). Men har handlar det ju om att salja minderariga dottrar. Som 13-ariga (tretton!)Courney som forutom att ha stort A i hemkunskap "has read up on what else would be expected of her as a wife and is looking forward to it". Det ar betala for att legalt ha sex med minderariga. (Om foraldrarna ger sitt godkannande sa kan minderariga gifta sig i USA.)

Anna Malaga sa...

Läskigt! Jag har tagit upp det pâ min blogg ocksâ. Det finns ju bâde mormoner och amish i USA, sâ varför inte detta..? Hoppas det är ett skämt, men det verkar inte sâ.

Anonym sa...

Jag vill inte försvara detta (tycker givetvis det är helfel med arrangerade giftemål), men låt mig leka djävulens advokat. Varför är detta helt plötsligt mer upprörande när det gäller "västerländksa barn"? Arrangerade är ganska vanligt världen över, och det var inte allt för länge sen vi hade det i Sverige heller, inklusive prislapp (hemgifte) på våra svenska döttrar och allt. Jag tror inte den siten är ett skämt, den är nog mer ett uttryck för den religiösa fanatismen som lever o frodas i USA, som på så många andra ställen i världen. Här i Dubai t ex listas "grooms wanted" osv brevid "jobs wanted" i dagstidningarna. Säger inte att fenomenet är bra, tvärt om, men det stör mig lite att folk bara reagerar när det är vita kids det handlar om, och inte ngt man ser på nyheterna från tredje världen..

Linda sa...

Henrik, jag tycker att du gör en mycket viktig poäng. Jag vill dock bara påpeka att då det kommer till mig reagerar jag precis likadant på alla sådana här saker, oavsett var i världen de sker. Det har absolut ingenting med "vita kids" att göra.