16 oktober 2007

Tyst

Det är, återigen, lite tyst på bloggen. Den här gången är det faktiskt helt ofrivilligt. Jag har fått ett tillfälligt jobb som journalist på den internationella organisationen ActionAids webbredaktion i Stockholm. Det är väl tur att man i övrigt är frilans, så att man har jobbet med sig överallt ens laptop följer med... En del pendling blir det förstås för att kunna göra reportage på plats i Öresundsregionen, men fram till mitten på januari kommer jag i huvudsak att befinna mig i den kära svenska hufvudstaden. Vilket inte har någonting med någonting i den här bloggen att göra, förutom att jag och mannen i den nya lägenheten i Stockholm ännu inte har något internet = inget bloggande. Men det kommer, för inspirationen flödar och bloggmappen på datorn börjar bli mycket full av kul material.

2 kommentarer:

Lox sa...

Grattis till jobb och flytt. Och jag visste inte ens att du var tillbaka i Sverige. :-)

Läste längre bak (långt bak) om dina reflektioner bla om japansk forskning. Min man arbetar med japanska forskare, och vår bäste vän (också forskare) är gift med en japanska. (Hon lagar fantastiskt god mat.) Det kan vara ett problem med japanska forskare, och inte bara med forskare i Japan utan även i Korea, Taiwan och andra länder med en tydlig hierarkisk ordning. Det är svårt att få till arbete som bara enbart baseras på vetenskaplig grund om historisk kontext, kultur och språk har ett starkt fäste. Min man och hans vän har berättat om åtskilliga tillfällen där problem uppstått som inte bara kan hänröras till bristande engelskakunskaper (något som är väsentligt i akademia).

Jag har själv mött det enstaka tillfällen. Jag var ex på en konferens i Seoul i somras där en japansk forskare svarade sonika att han var för ung för att svara på frågor.

Förstår att du saknar Japan. Jag saknar UK väldigt mycket. Vi planerar nu en lite längre Japanvistelse i augusti - september då min man jobbar som sagt med kollegor där. Jag får se fram emot det.

Martin J Frid sa...

Kul med nytt jobb och nya kontakter...

Prova att ta en "datorfri dag" i veckan. Det är ett bra sätt att hinna ifatt med annat som också måste göras. Och folk förstår faktiskt att man behöver ha lite "tyst" ibland. Extra bra att fixa det regelbundet.

Detta som hänt de senaste tio åren med Internet är ett helt nytt fenomen som människan (kropp och själ) måste hitta metoder att hantera, så vi inte spricker och går sönder.

Efter en "datorfri" dag brukar min inspiration flöda och dessutom ge resultat!