22 januari 2008

Göteborg i Tokyo?

När jag gör research trillar jag över projektet CGBG in Tokyo som det vandrande japanska populärkulturella lexikonet Jean Snow varit inblandad i på sistone. Jag har visserligen hört talas om initiativtagaren och projektledaren Jesper Larsson via Maria men liksom inte kopplat projektet. Även om Göteborg inte direkt finns på min karta är det förstås spännande.
"Creative GBG plans on giving Tokyo a taste of what Gothenburg's creative community is all about," läser jag på hemsidan och upptäcker även att New York Times Stephen Metcalf har skrivit en väldigt intressant artikel om Göteborg där det heter att "a community of creatives is turning Sweden’s second city, Gothenburg, into one of Europe’s coolest towns".
Utställningen CGBG in Tokyo - med bland andra DEM Collective, Permanent Vacation och Rokin Footwear - är slut nu, men det är antagligen inte det sista du har hört om Göteborg i Tokyo.

På tal om Metcalfs artikel är det förresten alltid spännande att få ett sådant utifrån-perspektiv på sitt eget land. Antingen är det löjligt känt eller så har Metcalf en mycket god journalistisk iakttagelseförmåga som redan i andra stycket konstaterar att "[i]n Sweden, there is no mentioning Goteborg without inviting a comparison to Stockholm" liksom att en trendig ung man på Södermalm hävdar att "you know there is really only one street [in Gothenburg]".
Då skrattar jag nästan lika högt som när Alex Schulman i första avsnittet på I huvudet på Gynning hävdar att barn är dumma i huvudet för att man inte kan diskutera "litteratur och aktualiteter" med dem. Kanske helt otroligt roligt.
På tal om ljuvlig bitskhet har vi äntligen lyckadas boka biljetter till Henrik Schyfferts kritikerrosade show The 90's - Ett försvarstal. Hurra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Syster!
Hur har jag kunnat missa att du bloggar såhär jäkla mycket?!
Jag vill för övrigt också se Schyfferts show, han kommer lätt på andra (eh tredje?) plats efter Filip och Fredrik.
Snaaart kommer du och hälsar på i min, er, lägenhet. Då tycker jag vi ska hitta på något extravagant, som att dricka vin, och äta ost, HAH!
MEGAkram och all kärlek i världen.
/Yo bro.

Linda sa...

Bror! Vad ska man göra när man saknar Tokyo så mycket? Något måste ju lindra saknaden... Håller helt med dig, Schyffert är helt klart bäst i Sverige efter Filip & Fredrik. Sen har jag blivit mer och mer svag för Carolina Gynning, hon är härligt oseriös.
Dricka vin och äta ost, ja! Det gör vi!
Superdupermegakram till världens bästa och mest älskade bror!

Anonym sa...

För den totala familjelyckans skull: t o m jag, gamling i fysiken men allt yngre i psyket... (senil?), jo, jag gillar Schyffert!