29 januari 2008

Vädret i Japan

Jag fortsätter att svara på frågorna i den ordning jag får dem.

Sara undrade om vädret i Tokyo i mars. Eftersom inte alla reser samtidigt och troligtvis undrar över olika månader rekommenderar jag er att läsa min artikel Det Japanska Året som publicerades på Backpacking.se förra sommaren. Där har jag sammanfattat mina kunskaper om väderväxlingarna som drabbar världens häftigaste ögrupp.

Vad som kan sägas är att de japanska väderväxlingarna påminner väldigt mycket om de svenska. Med ett par undantag. Längst ned i söder, på Okinawa, är det tropiskt. Kring mitten av juni fram till mitten av juli infaller regnperioden som emellanåt kan vara riktigt kraftig. I augusti är det sommar, ofta en mycket het och rejält fuktig sådan. Åker du som svensk turist kan du i övrigt räkna med att behöva ungefär samma garderob i resväskan som du hade använt dig av hemma under samma tidsperiod.


Klicka här för att läsa artikeln.

Har du någon annan fråga om Tokyo och Japan? Passa på att ställ den så svarar jag i ett blogginlägg.

Inga kommentarer: