14 februari 2008

Happy Valentine's

I Japan är inte Alla Hjärtans Dag en speciellt särskild dag för älskande par (då påminner, som jag har skrivit om förut, snarare julafton om vår västerländska idé om hur Alla Hjärtans Dag ska firas). Nej, den 14 februari innebär i Japan att kvinnorna ska skänka choklad till männen i sin omgivning - chefer, kollegor, vänner och liknande -, någonting som kallas för giri-choco. Har man däremot skänkt choklad till någon som man tycker särskilt mycket om - kallat honmei-choco - är det bara att vänta till den 14 mars. Då, på vad som kallas för White Day, är det nämligen männens tur att besvara chokladgåvan - om kärleken är besvarad.

För egen del är jag betydligt mer förtjust i drinkar än choklad, någonting som den käre maken mycket väl vet om. Därför blir det för vår del ett besök på Le Bar Rouge ikväll, jag är övertygad om att den röddränkta sammetsinteriören kommer att sätta den exakt rätta stämningen.

1 kommentar:

glokala birgitta sa...

Får man vara lite avundsjuk? Både röd sammet och en kärleksgiven drinkt?

Jag ska sätta mig i min alldeles egna sammetsröda budoirsoffa, ta mig ett glas portvin och fira Valentin alldeles på egen hand.

KRAAAMAR till er samtidigt!