02 februari 2008

Japansk eller svensk mobil?

Marie-Louise är på väg att flytta till Tokyo och "undrar mycket över är hur man lättast skaffar japansk mobiltelefon, och hur ska detta gå till när jag knappt pratar någon japanska?".

Varken jag eller min sambo hade konstigt nog någon mobiltelefon när vi bodde i Japan (och ingen hemtelefon, det var intressant att lära sig kommunicera, planera och leva "som förr", pre-mobiltelefonens självklarhet i vardagen), så jag är ingen expert på ämnet... Men min samlade erfarenhet och kunskap är:

Det har länge varit sagt att svenska mobiltelefoner inte fungerar i Japan och att du måste införskaffa dig en på plats. Ett alternativ är att det finns telefoner med kontantkort att hyra i japanska telefonbutiker, liksom gott om telefonautomater i t.ex. Tokyo, men det är nog inget alternativ för dig som kommer att vara bofast. Det är däremot ett tips till er på semester som känner att det är viktigt att vara telefonkontaktbar under tiden.

Mejiro, som var i Japan 2005, säger däremot att "svenska 3G telefoner fungerar utmärkt i Japan, åtminstone om man har rätt abonnemang. Samtal till japanska telefoner gick på nationella taxor, så det var nästan gratis. Samtal till min mobil gick via Sverige och där fick jag betala samtalet från Sverige, ca 10 kr per minut. Att ringa till Sverige gick på ca 20 kr per minut. Japanska abonnemang är ofta låsta för nationella samtal. Om man anmäler till operatören att man ska åka utomlands med telefonen så kan den fungera i utländska 3G-nät. De japanska telefonerna är dualband med PHS-systemet som backup när det inte finns 3G-täckning. Alla japanska mobiltelefoner har möjlighet att ändra menyspråket till engelska. Telefonerna kan typisk sett inte roama i GSM-nät (det finns någon enstaka trippelbandtelefon avsedd för amerikanska 1800-bandet, som eventuell skulle kunna funka även i Sverige). P.g.a. strulet med de abonnemang som följer med telefonen och avsaknaden av GSM-stöd, är det nog ingen idé att köpa mobilen i Japan. Det är inte ju inte heller säkert att ett simkort från en svensk 3G-opratör funkar i de japanska mobiler som inte säljs i Sverige."

Eftersom jag inte har någon exakt kunskap om ämnet kommer jag personligen göra som så här när det är aktuellt för min egen del: lämna min svenska mobiltelefon i Sverige alternativt fråga min svenska operatör vad jag har för valmöjligheter med den mobil jag använder i Sverige i Japan. Lämnar jag den svenska mobiltelefonen hemma i Sverige, skulle jag på plats i Japan rådfråga en (japansktalande) vän om vilka alternativ som finns för mig när det kommer till inköp av japansk mobil och antagligen ta med honom/henne till affären när jag ska köpa en så att språkproblematik inte uppstår.
Det är alltså mitt råd till dig, Marie-Louise. Men du, eftersom du ska jobba på ITPS är jag helt övertygad om att du direkt kommer att träffa människor - som pratar svenska, engelska och japanska - som vet precis hur du ska göra!

6 kommentarer:

christel sa...

Jag var där två gånger alldeles nyligen. Första gången hade jag min gamla mobiltelefon utan 3G - fungerade inte. Till andra gången hade jag skaffat en ny mobil med 3G som funkade super tillsammans med mitt svenska telia SIM kontantkort. Men om man stannar längre borde man ha ett japanskt SIM-kort om det passar till telefonen så att inte räkningen blir för hög.

My sa...

Om man ska bo här så är det givet att skaffa en japansk telefon och abonnemang - inte minst för att det finns så många fantastiska modeller att välja mellan (själv har jag en rosa med TV). Varken telefonerna eller abonnemangen är särskilt dyra med svenska mått mätt. Det enda man ska se upp med är att surfa för mycket på nätet - det kan bli väldigt dyrt om man inte har ett specialabonnemang för surfning.

Det är inte alls så svårt att köpa en mobil. På Bic Camera eller Yodobashi så kan det finnas någon i personalen som pratar lite, lite engelska och det kommer man ganska långt på eftersom man alltid får så himla bra service i Japan. Ett märke som är poplärt bland utlänningar är Softbank (har det även själv) och de har butiker inne i Tokyo med engelskspråkig personal.

ps. Kolla gärna in min och min pojkvän Eriks blog som heter http://nyaijapan.blogspot.com.
/My

Linda sa...

Tack för kompletterande toppentips!

Anonym sa...

Hej!

Som rätt nyligen hitflyttad (Tokyo) och nybliven med japansk mobil kan jag ju bara tillägga att ha en japansk mobil är värt HELA besväret (för det kan det vara). Bara att få en mobil som man kan skicka mail skrivna med Kanji/hiragana till sina japanska vänner (om du inte kan det, så är det mycket bra träning och det uppskattas utav dina vänner!). Istället för att betala hutlösa summor för små platsbegränsade SMS :)

Själv har jag Studentvisum så för min del var det inge problem att få abonemang istället för kontantkorts telefon. Gick till en Softbank butik med en japansk vän och det hela var biff på 2 timmar ungefär. Då de flesta av mina vänner här har softbank var det ett givet val då jag ringer gratis till alla som har softbank, att missa en sån sak är också ganska trist.

Hade med mig min svenska 3g mobil och den fungerar ju ... oftast, men inte alltid. Dessutom blir det ganska dyrt i längden då man tappar de olika fiffiga abbonemangsformerna.

I harajuku finns det en softbank butik som har engelsktalande personal ifall man vill ha en kontantkortstelefon illa kvickt och inte har en japansk vän än.


Uhh det var nog allt jag hade att tillägga. Aah juste som My sa, så är de japanska mobilerna mycket fräsigare än de svenska ditona :D

Anonym sa...

Vi hade tokmycket problem med att skaffa mobil. Såvida vi inte hade alien registration cards fick vi varken skaffa abonnemang eller kontantkort...Konstigt...

Tydligen ska det bero på nån lag sedan april 2006 som säger att alla nya ägare till nummer måste registreras, eller nåt sånt, minns inte säkert.

Said Karlsson sa...

Jag flyttade till Tokyo för ca tre veckor och skaffade direkt en telefon med kontantkort (Softbank. pris: 10000 yen för telefonen och + 3000 att ringa för). Har dock aldrig använt den för att ringa, men att kunna e-maila gratis (300 yen för 30 dagar!) är fantastiskt smidigt. Inte bara för att hålla kontakt med alla nyfunna japanska vänner, utan även för att det är väldigt roligt och praktiskt att kunna hålla kontakten med familj och arbetsgivare hemma i Sverige.
Tack för en bra och användbar blogg!

/Said
thevagabondset.com