07 mars 2008

SCOOP i Osaka

Jag fattar inte hur människor hinner blogga så mycket som de gör. Allas dygn tycks bestå av 10 timmar fler än mina, hur gör ni? Jag är glad om jag hinner skriva ett inlägg om dagen.
Anyway. En liten fågel har viskat i mitt öra att det kommer att vara en major happening i Osaka i oktober i år - SCOOP, den japanska festivalen som hyllar allt som är kopplat till japansk populärkultur. "Plans include a cosplay event, personal CD anime contest, visual kei live concerts, a fashion event as well as other events". Deltagare från hela Asien ska bjudas in! Det är med andra ord bara att ha siktet inställt på Osaka i höst om man är intresserad av den här biten av japansk kultur. Till ett reportage håller jag själv på att snoka reda på några riktigt intressanta motsvarigheter på mer nordliga breddgrader. Kalas!

3 kommentarer:

Piddelito sa...

Tack för tipset! Jag älskar japansk populärkultur i alla dess möjliga och omöjliga uttrycksformer. Från och med april i år bor jag i Kyoto om allt går som det ska, så jag kommer definitivt att göra en avstickare till Osaka i oktober och kolla läget.

För övrigt tycker jag kombinationen av det mer traditionellt kulturella Kyoto och det helt galet hypermoderna Osaka är perfekt. Kansai ftw! :-)

Anonym sa...

Ja, verkligen! Tack för tipset!
Vet exakt vilka datum? Vore kul att veta :D

Linda sa...

Ja, visst är det fantastiskt kul? Jag har själv aldrig varit i Osaka och just därför känns det som om man verkligen borde passa på när något sådant här också inträffar. Det är tydligen inte officiellt än exakt var, när, hur SCOOP ska inträffa, men jag lovar att återkomma när jag hör mer!