29 april 2008

Det händer FÖR mycket!

BUHU, jag är så ledsen att jag missade det här :(

Lägesrapport från Japans HBT-barrikader


På tisdag 25 mars får Hallongrottan internationellt besök av aktivisten Yoshihiro Takahashi från Osaka i Japan. Han menar att den västerländska, paradisiska bilden av HBT-Japan präglad av Yaoi (bögserier av och för straighta tjejer), mode och annan queer subkultur inte alls ger någon rättvis bild av hur faktiska HBT-personer har det. T ex finns ingen lagstiftning mot diskriminering eller hatbrott och inget juridiskt sätt att registrera samkönade relationer. Inte heller finns någon nationell organisation som kämpar för HBT-personers rättigheter och många lever hela sina liv i garderoben. Yoshihiro är engagerad i den Osakabaserade HBT-aktivistgruppen QWRC och kommer att berätta om deras erfarenheter, strategier och framtidsvisioner. Därefter följer en ömsesidig frågestund och med möjlighet till internationell queerkonspiration och samarbeten över kontinenterna. Samtalet kommer att hållas på engelska. Gratis inträde och billigt fika.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men ibland händer det liksom för mycket här i Stockholm. Jag hinner inte med. Det trillar in inbjudningar till både höger och vänster till jag vet inte allt och allt som oftast måste jag tacka nej, men då och då känns det verkligen jättetråkigt att man har missat något.

Inga kommentarer: