29 april 2008

En partystad med råge

Jag har just lämnat in ett partyrep till När & Fjärran (när man gör sådant tycker man verkligen att man har världens bästa jobb!) och på tal om party finns det på nätet en helt grymm guide till dito i Tokyo.

Johan Åkessons helt fantastiska Tokyonattskildring Vilse i kareokeland publicerades 2005 i DN Resor.

Smaka bara på det här:
"Vi åker hiss upp till karaokestället Utahiroba mitt i Shibuyas blinkande och färgsprakande kvarter. Utahiroba är en kedja och det ligger en handfull klubbar bara i Shibuya-området, vi hamnar på en av de mindre. En vimsig, vitklädd tonåring löper runt med kockmössa och drinkbrickor. De privata karaokerummen kostar per timme och då ingår fria drinkar. Man lyfter bara på telefonluren och beställer. Så kommer den snurriga tonåringen i kockmössa inspringande med drinkarna, ungefär som Manuel i 'Pang i bygget', fast, om möjligt, än mer bugande.

En tjock katalog är fylld av sångtitlar, japanska och internationella. Jag trycker in en sifferkod och övertalar fotograf-Martin att sjunga med i Ushers 'Confessions part 2'. Det låter fruktansvärt. Lite finare blir vår duett i 'How am I supposed to live without you'. Tokyo-Martin och hans Yuko sjunger hellre japanska sånger. Vi förstår inte ett ord.

När vi några timmar senare tröttnat på att vandra runt bland de bisarra kärlekshotellen, som också de hyr ut rum per timme, hamnar vi till slut på den lilla hårdrocksbaren Wokini, med några tusen vinylskivor bakom bardisken. En man spyr på toaletten och bartendern rycker ut och moppar golvet innan jag får komma in och kissa. Han ber artigt om ursäkt för den överförfriskade gästen. Gästen i sin tur rättar till slipsen och beställer in en ny öl innan han sätter sig vid sin vän med cowboyhatt. Dj:n spelar Skid Row."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det later ju onekligen valdigt roligt!!Jag har aldrig sjungit karaoke i hela mitt liv men i Japan da ska det ske. Bladdrade forresten igenom Vagabond nu nar jag var hemma i Sverige och den var faktiskt en riktigt bra och intressant tidning!

Linda sa...

Vagabond är guld! Tänkte förresten uppdatera dig mer om det i ett mail som är på väg :)