15 maj 2008

Populärkultur blir akademisk finkultur

En grupp professorer från 60 länder ska under en vecka i New York diskutera HBO-mästerverket The Sopranos. Serien kommer att dissikeras under frågeställningar som vilken roll den spelat för populärkulturen och hur den förhåller sig till teman som jämställdhet, etnicitet och föräldraskap.
Att The Sopranos är en av världens tyngsta serier (i otalig mening) är dock redan obestridligt. Mängder av kritiker och intellektuella har hyllat den (och fortsätter alltså att göra så även sedan den gått i graven), till exempel för ett psykologiskt djup som bara kan jämföras med litterära verk. Paul Levinson, som forskar vid universitetet där The Sopranos-seminariet ska äga rum, behöver inte linda in sina ord: "The Sopranos är fullt jämförbar med Beatles eller Shakespeare, som ett fantastiskt verk som lämnar avtryck och håller för tidens tand."

Eller som frilansskribenten Martin Gelin uttryckte det i Sydvenskan en gång:
"Om 'The Sopranos' handlar om våld så är det inte så mycket de klassiska, och ofta ganska klyschiga, blodstänkande maffiavrättningarna. Det handlar snarare om det psykologiska och existentiella våldet, det osynliga våld som finns i Christophers heroinberoende, i Carmelas äktenskap med Tony, i Adrianas tvångssamarbete med FBI, i Vitos kamp att erkänna sin homosexualitet, i Uncle Juniors kamp att försöka härda ut ålderdomens ensamhet, i AJ:s försök att överleva sin tonårsdepression, i Tonys vetskap om att ha en mamma som hatar honom, och i insikten om att han måste leva med det monster han själv har blivit."

Åh, snälla snälla släpp en essäbok efter den här fantastiska akademiska tillställningen!