28 juli 2008

På tunnelbanan, på tunnelbanan

Det finns så mycket rälsbunden kollektivtrafik i Tokyo att jag blir alldeles snurrig i huvudet. Missförstå mig inte: den är väldigt smidig, pedagogisk och lätt att nyttja. Även om det på vissa stationer kan vara bristfälligt med engelskan är det allt som oftast åtminstone tillräckligt av varan för att man ska klara sig utan problem. Men det är så många olika företag som driver diverse olika linjer, att jag ständigt tycker att jag trillar över något jag inte hört talas om tidigare.

Det är givetvis en vanesak. Desto längre tid du spenderar i Tokyo, desto mer lär du dig och det som framstår som oklart och rörigt blir allt eftersom mer och mer självklart. I centrala Tokyo går framför allt tåglinjer som ägs av de enskilda företagen Japan Rail, Tokyo Metro och Toei. Utöver dem finns flertalet andra, som Keio, Tsukuba, Odakyu och Seibu, vars många olika linjer går betydligt längre utanför de centrala stadsdelarna och för det mesta är vad vi i Sverige skulle kalla för pendeltåg.

En tumregel för kortvariga resenärer är att försöka hålla sig inom ett företags linjer för att inte behöver köpa ny biljett när du behöver byta. Är du osäker på vilka linjer du ska resa med är Jorudan, som fungerar ungefär som SLs eller Skånetrafikens hemsidor, utmärkt. Jorudan kommer också med flera olika exempel på hur du kan resa, baserat på bl.a. snabbaste väg, billigaste väg o.s.v.

Inga kommentarer: