08 juli 2008

Tvättproblem

Vad är det med tvättmaskinerna i det här landet? Varför blir ingenting aldrig riktigt rent och varför luktar kläderna fortfarande illa när man plockar ur dem ur maskinen? Det är inte kul att behöva ta på sig kläder som känns urläskigt ofräscha, även sedan att man tvättat dem, efter att man använt dem i den här hettan en hel dag. Buu!

I dag har vi varit en stor del av dagen med Maria i Harajuku, ätit mycket härlig veganlunchBrown Rice Café och druckit en massa kaffe, och trots att man då mest bara suttit ned (och det varit lite svalare i dag i.o.m. risken för regn och de grå skyarna) är man liksom mest som ett klibbigt paket ändå. Man vill bara duscha jämt och tvätta jämt, men det hjälper inte.

Jag vill minnas att jag hört talas om att man bara tvättar med kallvatten i Japan och då är det ju inte så konstigt att det inte blir riktigt rent (tyvärr, för det är väl säkerligen betydligt bättre för miljön). Men jag har ingen aning om det stämmer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mm, det är sant att man bara tvättar med kallvatten ( som högst 40 grander! :0 ). När jag var i Tokyo så köpte jag en mössa/halsduk/huva som det i tvättrådet stod att man t.o.m inte skulle tvätta! Hm...

Men det är ju bra att de är miljövänliga i landet med 128 miljoner invånare...

Anonym sa...

Jag läste precis en undersökning om hur ekologisk den japanska befolkningen var i jämförelse med 13 andra länder (faktiskt så är Japan inte så ekologiskt som man kan tro... men det är en annan historia, se http://event.nationalgeographic.com/greendex/).

Men visst gäller kallt vatten här. Och återanvändning av badvattnet! Mina japanska vänner till exempel återanvänder badvattnet, vissa för två, tre kvällar (men givetvis duschar de sig rena innan de badar. Vattnet värms upp igen i badkaret).

Sedan när det är dags att tvätta lägger de i en slang i badkaret och pumpar det gamla badvattnet till tvättmaskinen och tvättar med det. Vanligt att göra så i de flesta japanska vanliga hem. Faktiskt ofta hos oss också, fast bara till tvätt...

Miljövänligt eller en yttring av "ickeslösa"-tänkandet som finns i japansk kultur? ("mottainai") Jag gissar det senare... För de flesta handlar det om pengar eftersom det vanliga är att man betalar själv för de antal kubikmeter vatten man använder. Men resultat bli ju ändå till sist att man sparar med resurserna... oavsett skäl. Men GUD vad jag saknar en "riktig" tvättmaskin med varmvatten och torktumlare! Tvätten blir ju inte ren!

Anonym sa...

Men, tjohoo, det nyaste av det nyaste just nu är tvättmaskiner som värmer upp vattnet OCH har inbyggd torktumlare. Tyvärr är de urdyra och det japanska tvättmedlet verkar muppa sig med varmt vatten. En gång blev jag galen på att aldrig få kläderna rena i min japanska tvättmaskin och hällde varmt vatten från kranen i maskinen och då klumpade tvättmedlet sig och och fastnade på kläderna.

Jag har frågat mina japanska kollegor och de har aldrig tänkt på att man kan tvätta med varmt vatten. Sådant som ska bli riktigt rent kan man ju lämna till kemtvätt säger de. Knas...

Anonym sa...

Vi har en tvättmaskin som är kombinerad tvätt och torktummlare. Jag vet faktiskt inte vad det är för teperatur på vattnet men jag tycker nog det blir rent för det mesta. Vi brukar slänga in ett par "doftservetter" som även funkar som ett sorts mjukmedel. Om man gör det luktar tvätten gott när den är klar. Tror dock tillverkaren är amerikansk så det kan vara lite svårt att hitta i vanliga butiker.

Linda sa...

Tänk vad mycket nytt jag lärde mig nu! Jag blev tipsad om att använda Haiter som ska ta bort all lukt ur tvätt. Men eftersom jag inte kan undvika att ha miljön i bakhuvudet undrar jag om det är något som är så bra att använda trots allt...?
Och Henrik, jag är nog inne på din linje med mottainai. Däremot måste jag ju säga att jag är fascinerad av att japanerna "alltid" luktar som sommarängar, även i den läskigaste sommarhettan. Jag vet ju att japaner givetvis, som alla andra, svettas - men det luktar liksom aldrig någonting. Eller snarare: jag har aldrig upplevt det.

Martin J Frid sa...

* Kolla så att tvättmaskinen är ren (kan bli mögel under regnsäsongen)
*Häng upp tvätt att torka, istället för att torktumla (bra för miljön)
*Kemtvätta vita skjortor, blusar etc. (dåligt för miljön)
*Tvätta ofta!

Regnsäsongen är skön i år, vissa somrar har det varit helt omöjligt att planera in tvättdagarna p g a ihärdig nederbörd

Anonym sa...

Jäpp, det är bara kallt vatten som gäller. Normalt!
När jag körde med varmt vatten från kranen in i maskinen fick dengrymma konvulsioner. Fick stå och hålla ner den på marken några minuter...

Tror inte tvättmedlen är så miljövänliga. Snarare HYPERkoncentrerade.

Ett tips om det regnar ute och du inte kan hänga tvätten ute - det finns tvättmedel som är gjorda för att användas för just de dagarna. Då luktar tvätten gott även om den hänger inomhus två dagar.

Linda sa...

Det här är verkligen en helt ny vetenskap för mig. Jag har tvättat många gånger förr i Japan (och Asien ö.h.t.), men upplevde det inte som ett stort problem förr. Hade kanske en bättre tvättmaskin i den lägenheten. Eller bättre tvättmedel. Eller jag vet inte, jag kanske bara vande mig och glömde bort det :P