06 augusti 2008

Visst ni att man i det gamla Japan...

... var övertygad om att själen fanns i människans mage? Det är hemligheten bakom att samurajerna tog sitt liv genom seppuko eller harakiri. När samurajen stack svärdet i magen öppnades det hölje som är kroppen och själen fick frihet. På så vis kunde samurajen be om förlåtelse och sona sina synder. Jag som har min examen i religionsvetenskap med en major i filosofi borde ju onekligen känna till det här själv, men är det någon som vet hur västerlandet började placera själen i hjärtat? Eller om det är nånstans i hjärnan?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda!
Hoppas din sommar varit och är fin!
Jag nystartar min blogg på Wordpress, kika gärna in.
kram

Mikusagi sa...

Men kvinnliga samurajer skulle väl skära sig någon annanstans? Typ i halsen?

Sara sa...

Det visste jag inte! Men det låter inte så långsökt, eftersom oro och nervositet och många känslor kan kÄnnas nÄstan fysiskt i magen?

Linda sa...

Mikusagi, kvinnliga samurajer har jag inte ens hört talas om, det är verkligen en vit fläck i min kunskapsbank! Det låter ju superspännande, berätta mer!!

Sara, jag håller med dig. Och det är ju onekligen detsamma med hjärtat. Är man ledsen kan man ju bokstavligt fysiskt känna det i hjärttrakten, i bröstkorgen. Jag antar att det är så basalt som att det är från sådana faktum man "sätter" själen där. Sedan kan man ju givetvis diskutera om själen ö.h.t. existerar, DET är spännande! Jag är, och det trodde jag aldrig, ganska pluggsugen. Hade varit så roligt att få ägna dagarna i ända åt sådana här funderingar :P

Linda sa...

Och Slacker, självklart ska jag göra det, kul! Är du kvar på Sydis?