Att Tokyo-borna är mycket medvetna om hur skör deras tillvaro är (framför allt p.g.a. det ständigt överhängande och givetvis allvarliga jordbävningshotet) återspeglas med jämna mellanrum på ett mycket dystopiskt vis i den japanska konsten. Konst handlar om meningsskapande, om att se djup och betydelse i tillvaron, inte minst där det alls inte tycks finnas någon - "there's a crack in everything, that's how the light gets in", som Leonard Cohen så träffsäkert sjunger i Anthem.
Jag har tidigare bloggat om Hisaharu Motada som gjort litografi-serien Neo-Ruins, en post-apokalyptisk vision av Tokyo, där välkända stadsdelar ligger i detaljerade, svartvita ruiner.
En liknande vision står Tokyo Genso bakom, som liksom Motada skildrar välkända Tokyo-stadsdelar i apokalypsens ljus. Ser ni likheterna mellan bilden ovan och nedan? Både föreställer den berömda Ginza Crossing med varuhuset Shibuya-109 i bakgrunden. Jag älskar både Motadas och Gensos verk.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
De bilder där kaoset har övergått till lite mer lummiga miljöer känns rätt mysiga. Särskilt Akihabara :)
Ja, tänk om man kunde bada där mitt på gatan utanför elektronikbutikerna :P Min favorit är annars den över Shinjuku, den har så otroligt mycket känsla.
Skicka en kommentar