25 november 2006

Malmö får Chinatown

Kinesiskt nyår firas i Chinatown, New York. Snart i Malmö?

Att Malmö eventuellt ska få ett eget Chinatown, häftigt!

Jag läste i somras en artikel som beskrev hur Möllevången i Malmö påminde om New Yorks Manhattan: för att det är så extremt många kulturer som trängs på samma yta, och att det finns en stor koncentration kineser så att man, åtminstone i sin vilda fantasi, kan tänka sig att det finns ett litet kvarter i stadsdelen som kan kallas för ett Chinatown.

Jag vet inte hur många av er som varit på besök eller bott i Malmö, men jag har själv spenderat mer än 17 år av mitt liv i Skåne och är en löjligt god vän av staden. Möllevången är tveklöst min favoritstadsdel i hela Sverige.

Om nu Malmö ska få ett Chinatown kommer det däremot inte att vara lokaliserat där. Det skulle istället byggas upp ute i Hyllie som ligger ett par kilometer utanför stadskärnan (Hyllie anses vara ett bra läge p.g.a. bygget av citytunneln och närheten till Köpenhamn).

De kinesiska intressanterna vill gärna ha hela området på 400 000 kvm, men fastighetskontoret och stadsbyggnadskontoret är villiga att diskutera 60 000 kvm. Kineserna vill bygga ett centrum med tehus, restauranger, teater, hotell, konstert- och utställningshall, trädgårdar: området ska få en tydligt kinesisk karaktär, t.ex. böjda takformer.

Om det blir aktuellt (vilket alltså inte är klart ännu) kan stadsdelen stå klar redan inom 2-3 år, och lär finansieras av kinesiska olje- och fastighetsbolag. I december kommer en kinesisk delegation till Malmö för att titta på marken.

Jag har inte bestämt mig än om det är bra eller dåligt av "politiskt korrekta skäl", men min spontana reaktioner är trots allt: häftigt!

7 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Min spontana reakton är ocksâ: Häftigt!! Jag älskar stämningen pâ Móllevângens marknad.
Fast xenofobin är tyvärr mycket utbredd i Malmö... även om den just ni knske inte är riktad just mot kineser.

Linda sa...

Ja, Möllevångens marknad är skäl nog att bosätta sig där ;). På somrarna råder en fantastisk stämning i stadsdelen, och det känns onekligen som om man lämnat Sverige och rest till 20 andra kulturer i en :P
Tyvärr finns det en stor rädsla för det främmande i Malmö, även om det också finns en stor tolerans. Jag var t.ex. själv chockad över SD:s framfart i Malmö, eftersom mitt eget liv och leverne i staden alltid har färgats av just motsatsen: en enorm mångkulturalism och tolernas. Afrikanska festivaler i Jesusparken, reaggekvällar och Gay and Lesbian Film Festival...
Undrar vad det skulle göra med främlingsfientligheten med ett Chinatown...?

Anonym sa...

är inte den bästa medicinen mot främlingsfientlighet att låta xenofoberna träffa det för dem främmande folket? Fast det kommer förmodligen att krävas modiga kineser...

Pumita sa...

Visst låter det spännande, men svårt att säga hur det kommer att tas emot. Jag har aldrig varit i Malmö och vet för lite om den stan för att kunna ha en åsikt. "Härifrån sett" verkar det riktigt häftigt i alla fall. Håller med Erik dock: det krävs mycket mod för att det ska gå bra.

Anonym sa...

Något Chinatown finns ju knappast på Möllan. En restaurang, ett par butiker och ytterst få spridda kinesiska ansikten (och egentligen är de flesta vietnameser).

Det finns helt enkelt alldeles för få kineser i Sverige.

För övrigt kallas Möllevångstorget "Lilla Bagdad", vilket kanske bättre avspeglar den kulturella hegemonin.

Linda sa...

Blogge Bloggelito, du har säkert rätt. Jag läste artikeln som påstod att Möllan var Malmös Manhattan i tidskriften Skåne och vem har sagt att de har rätt? ;P

Slacker sa...

Möllan Malmös Manhattan? Det låter mysigt, men det kanske inte var menat så? Intressant med den eventuella kinesiska stadsdelen...
/slack