08 mars 2007

Internationella Kvinnodagen

"Inom det internationella biståndet har man för länge sedan konstaterat att varje krona som satsas på kvinnors utbildning ger utdelning i form av bättre social sammanhållning, förbättrad hälsa och gynnsam ekonomisk utveckling i mottagarlandet.Det är inte så att världens kvinnor lider uteslutande för att de är fattiga. Det är snarare så att länder där kvinnor förtrycks tenderar att stanna kvar i fattigdom," skriver Ulrika Kärnborg idag, med anledning av 8 mars och internationella kvinnodagen.

Hade jag inte själv varit sängliggande hade jag aktiverat mig genom att först gå och lyssna på Tiina Rosenborgs tal i Lund, för att fram emot kvällen smita förbi antingen Smålands Nation eller Aktivitetshuset i Malmö.

Till de absolut coolaste kvinnorna i min värld hör:





Vilka är, ovanifrån: Floria Sigismondi (video- och fotokonstnär), Patricia Day (musiker), Brody Dalle (musiker), Kat von D (tatuerare), Nina Hagen (musiker), Tairrie B. (musiker, designer, författare) och Madonna (allkonstnär).

2 kommentarer:

Slacker sa...

Patricia Day, är det hon som lirar i Horrorpops? Fast å andra sidan har jag sett henne i nån konsertfilm med en massa annan psychobilly, så jag vet inte. Det kan dock inte finnas så många i genren med den stilen och den ståbasen. Ah, upplys mig!
/slack

Slacker sa...

Nu har jag uppdaterat mig själv i frågan, det var same same! :)