07 mars 2007

Japan - en tågfantasts land


Shinkansen, eller bullet train.

Mycket i Japan är ett under av effektivitet. Tågtrafiken är minst sagt ett av dessa. Jag undrar om något annat land i världen kan påstås ha ett så bra och dugande tågnätverk. Japan Rail har trafik som går inom städer, för pendlare och i urbana områden i hela Japan; ett stort antal privata företag ansvarar för otaliga andra alternativ; varje stad av nämnvärd storlek har en egen tunnelbana eller i.a.f. spårvagn. Mest känt utanför landet gränser är månne det s.k. shinkansen, eller bullet train som icke-japaner oftast kallar det. Det är världens snabbaste tåg och ligger på runt 200 km/h i hastighet (under testrundor har det kommit upp i så mycket som 250 km/h!).

Som synes går det att åka shinkansen i mer eller mindre hela Japan.

Shinkansen-systemet började installeras 1964 och stod färdigt 1975. Idag går tågen ofta och är precis lika rena, effektiva och hyper-moderna som resten av den urbana japanska kulturen. De är extremt punktliga; det brukar sägas att de är lämpliga att ställa klockan efter och ofta på sekunden i tid enligt tidtabellen.


Varje år görs en uträkning på förseningarna inom shinkansen-systemet, vilket brukar landa på si så där 12 sekunders felmarginal. Vilket alltså innefattar alla tåg i hela landet under ett års tid. Om inte det kan kallas effektivt, vet jag inte vad som kan det.


I s.k. metropolitan Tokyo finns det ungefär tusen tågstationer. Detta inkluderar bl.a. Shinjuku Station som är värlens tyngst (av både människor och tåg) trafikerade - ungefär 3 miljoner människor passerar ut och in genom spärrarna varje dag. Stationen liknar i övrigt många andra i Japan: det är ett gigantiskt komplex som ligger anslutet till stora (över jorden och under jorden) varuhus och köpcentrum.


Tunnelbanan i Tokyo går så ofta att det är mer eller mindre meningslöst att tänka sig att det finns ett speciellt man ska passa: missar du ett, kommer ofta nästa inom ett par minuter. Däremot kan det förstås vara bra att lära sig näten, och om man har en tid att passa veta ungefär när man ska börja röra på sig för att komma i tid. Liksom vi i Sverige gärna använder oss av t.ex. SLs hemsida eller Skånetrafikens dito, finns den här siten att konsultera om du ska röra dig i det enorma tågnätet som rör sig under och över Tokyo.

Foto: Erik Ek.

7 kommentarer:

Anonym sa...

det där är min favoritstatistik: att felmarginalen är 12 på ett år för alla tåg! Det ryker ju för SJ med den första avgången 1 januari varje år.

Läste att Shinjyuku station har över 200 utgångar. Jag letade efte en affär som låg på östra insidan av station, där jag anlände till den västra. Letade förgäves efter ett sätt att korsa stationen på insidan utan att behöva använda den centrala gången som med trappor till vänster/höger som leder upp till alla ovan-jorden-spår, tog mig 1:30 timma innan jag gav upp och plankade genom spärrarna (För er som tycker att jag kunde gjort det direkt: Tokyo är inte Sthlm, att planka genom spärrarna finns inte!) för att korsa ovan nämnda gång. Eftera detta kunde jag varenda vrå av stationen.

Linda sa...

Haha, vilken underbar historia, Erik! Känns så väldigt, väldigt mycket Tokyo. Jag vet inte hur många gånger jag var på Shinjuku Station, men jag kände mig lika förvirrad och liten varje gång.

Anonym sa...

Och människomassorna på Shinjuku Station! Om man råkade vara där i rusningstrafik, är det ibland omöjligt att komma dit man vill, man tvingas helt enkelt följa med strömmen.

Tokyo Metro är ett logistiskt underverk. Det enda negativa med systemet är att linjerna drivs av två olika företag, något som min pojkvän och jag själva fick erfara. En sen kväll hade vi nämligen planerat att byta linje från det ena företaget till det andra och använde våra sista kontanter till biljetterna. Självklart blev det tvärstopp vid bommarna. Lyckligtvis släppte den vänlige vakten oss till tåget då vi förklarade missen. Sådana är de, japanerna, alltid gästvänliga.

Linda sa...

Jo, det är sant: att lära sig vilka linjer som är JR och vilka som är Tokyo Metro kan vara svårt... Finns ju ytterligare system i systemet också. Vi skulle ta oss från Mitsukoshimae till Gotanda för att gå på en föreställning en kväll och fick betala nästan Y1000 (!) för att vi råkade välja att åka med en kombination av tåg från olika företag... På hemvägen, då vi var lite smartare, kostade det under Y300. Tack och lov lär man sig ju efter ett tag, men det kan vara ganska knepigt som ny i staden.

Anonym sa...

jag brukade alltid ett sådan där förbetalt kort, så att jag inte behövde byta biljetter. Men jag antog att kostnadsbilden avseende byte mellan företag påverkade även mig, den aspekten reflekterade jag inte över när jag använde nätet.

Helt underbart, fantastiskt nät i Tokyo!

Anonym sa...

Hade kanske varit en ide om SJ hade gjort en studieresa till Tokyo for att studera ett fungerande system.

Anonym sa...

Hej, hittade din blog då jag sökte på Tokyo!

Jag funderar på att åka till Tokyo, mest för att det verkar vara en intressant upplevelse. Är också rätt intresserad av höghastighetstågen där borta :)

Min fråga är, vad finns det att göra i Tokyo för en ensam turist?

Jag har sökt lite på internet, men det är alltid roligare att höra av någon som känner till staden väl.

Så om någon kunde vara vänlig att ge några förslag, posta dom gärna här.


Tack