06 mars 2007

Ökande kriminalitet i Tokyo utlänningars fel?

Även om man bara besöker Tokyo ett kort tag, står det klart att stadsdelen Roppongi inte liknar de andra. Det beror framför allt på att området huserar så mycket utländska ambassader och företag, vilket gör att ett extremt stort antal gaijiner florerar i området. Inte nog med att det syns på gatorna, där japaner emellantå tycks vara i undertal, det märks bl.a. på att de som arbetar i området - t.ex. på restauranger eller barer - pratar engelska i en helt annan utsträckning än på någon annan plats i Tokyo. Personligen anser jag att stämningen i stadsdelen är dålig, framför allt för att det råder en ganska hätsk stämning som jag aldrig någonsin stött på i någon del av staden som domineras av japaner.

Nu har Tokyos borgmästare, Shintaro Ishihara, uttalat sig om att det är utlänningarnas fel att kriminaliteten ökar i staden. Han efterlyser en ny invandringspolicy som favoriserar välutbildade akademiker och tjänstemän med studier på japansk universitet bakom sig. "Roppongi is now virtually a foreign neighborhood. Africans - I don't mean African-Americans - who don't speak English are there doing who knows what. This is leading to a new form of crime such as car theft. We should be letting in people who are intelligent," sa Ishihara för ett par veckor sedan.

Hmm...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Roppongi och jag är inte kärlek. Som en vän så väl uttryckte det:

" It's the only 'nightspot' I've ever been to that has a fucking motorway bisecting the shit out of it the whole way through"

Kommentaren av Ishihara lämnar jag därhän lika elegant som du har gjort Linda.

Linda sa...

Jag håller nog med om att den där motorvägen är det enda som är coolt med Roppongi. Heartland var visserligen ganska häftigt, men i jämförelse med allt annat så OTROLIGT mycket häftigare som man kan se i Tokyo tycker jag inte att det finns så många skäl att gå dit. Det är ju ändå bara en massa gaijiner...

Anonym sa...

linda,
club yellow tyckte jag fungerade, men annars, nej.

Linda sa...

Jag var tyvärr aldrig på Yellow, bara på Vanilla. Vilket jag verkligen inte rekommenderar. Jag lärde mig dock mycket intressant om japaners sätt att köa till baren och hur häftigt det ser ut med ett smockfullt dansgolv där alla dansar likadant och hysteriskt ropar "Hey! Hey! Hey!" i takt med musiken. Tyvärr utgjorde dessa "japanska" inslag under kvällen en så liten del i jämförelse med alla gaijiner som bokstavligt talat betedde sig som svin. Usch, kommer aldrig att gå dit igen :P