18 maj 2007

Rökning i Tokyo

En av de där charmigt paradoxala sakerna med Tokyo, är att det råder rökförbud på gatorna - utom vid särskilda rökrutor, som infaller hyfsat ofta - men på restauranger, krogar, pubar, klubbar, you name it, finns det ingenting som stavas rökförbud. Det är fritt fram att bolma hur mycket man vill. Efter att ha vant sig vid förbudet i Sverige och på många andra platser, känns det väldigt underligt att en tydlig inskränkning mot var man får röka och inte, inte är mer självklart utbredd - sedan länge. Jag var själv rökare i 10 år och har rökt friskt på i stort sett varenda uteställe jag satt min fot på i både Sverige och utomlands, fram till jag slutade 2003. När plötsligt luktsinnet kom tillbaka var jag alldeles perplex att det faktiskt var ok att jag fått göra det.
I Tokyo är rökning väldigt utbrett. Ett paket cigaretter kostar si så där Y400 (ca 22 SEK) och går att köpa på så väl konbini (närlivsbutiker) som i vendingmachines. I Shibuya har jag sett vendingmachines med cigaretter som verkar särskilt anpassade för ett kvinnligt klientel, med rosa kartonger och små glittrande smycken. Tja, i en av världens mest fashion-minded distrikt är det väl klart att det inte bara är hundar och mobiler som måste pimpas till...

Speciellt förtjust är jag emellertid i förbudsskyltarna! Precis som allting annat i Tokyo har de en udd av kawaii - eller bara bisarrhet.


Seriöst, hur stor är den där cigaretten? Klarar den där lilla mannen verkligen av att röka den?

Skyltdockan röker! Har ni sett något liknande?

6 kommentarer:

Nadia sa...

Rokforbud ute i friska, fria luften men inte pa krogen? Later skitskumt, vad ar det for logik som ligger bakom dessa regler?

Anonym sa...

Ja, att skyltdockan röker ser ju verkligen märkligt ut.

Märkligt också att man får röka hejvilt på krogen men inte på gatan.

Linda sa...

Nadia och Johanna, jag undrar onekligen precis samma sak... Den där skyltdockan hör till det underligaste jag har sett (i en av Ikebukuros gigantiska butiker, för den som är intresserad).
Vad logiken månne kan vara är, ungefär vad man ser på den ena förbudsskylten, är att man ska vara mån om sina medmänniskor och att när man röker på gatan riskerar man att störa någon och/eller göra någon illa med glöden... Varför man då inte applicerar det inomus kan man ju verkligen fråga sig :P

Martin J Frid sa...

Det kommer, det kommer... Jag tror vi får se mer och mer rökfritt i Japan också, vare sig folk gillar förbud som införs av staten (inte så poppis) eller av andra skäl.

Nagoya har nyligen förbjudit rökning i alla stadens taxibilar, och nu funderar andra städer på att ta efter.

Förresten är reglerna hårdare här i Japan på tågperrongerna - i Sverige röks det hej vilt, var man vill, men här har man infört rökrutor. Tunnelbanan är så klart helt rökfri, här liksom i andra delar av världen.

Kinen seki onegaishimasu! (Rökfri avdelning please!)

Linda sa...

Martin, jag håller med dig om att idén med rökrutor utomhus är jättebra och mycket bättre än i Sverige. Det finns visserligen uppmaningar på t.ex. busshållplatser att ta hänsyn till andra resenärer, men hur många som verkligen följer det är en helt annan femma...
Jag läste om rökförbudet i taxibilarna och gissar, precis som du påpekar, att det antagligen är någonting som kommer att sprida sig.
Mitt eget intryck är att det är väldigt vanligt att röka i Japan, stämmer det? Någon som vet?

Martin J Frid sa...

Jo, tyvärr är det vanligare bland män i Japan än i Sverige, men för kvinnor är det ungefär samma procentantal både i Japan och Sverige.

...smoking among men in Japan has declined by 20 percentage points from 59.7 percent in 1986 to below 40 percent in 2005. Unfortunately, more women are smoking these days: 11.3 percent of women smoke compared to 8.6 percent in 1986...