03 juni 2007

Join the party!

Nu är äntligen festivalsommaren snart igång, enligt mig en av de bästa tiderna på året. Jag satte själv min fot på Roskildefestivalens mark 1998. Den danska giganten har allt sedan dess tillhört mina favoriter, men jag har lagt till besök på svenska Arvikafestivalen och Hultsfredsfestivalen samt tyska The VooV Experience och Wave Gotik Treffen sedan dess. Tröttnar gör jag nog aldrig. Tält är ingen favorit, men sol, doften av öl och gräs, nya och gamla vänner, favoritmusik och fest till tidiga morgontimmarna, det tycker jag fortfarande är något av det mest underhållande som finns!

För den som vill njuta av festivaler på andra håll i världen än norra Europa rekommenderas The Rough Guide to the World's Best Festivals: World Party Guide 2007. Människor från alla jordens hörn vet sannerligen hur man festar och vill man göra det med mycket kulör och variation är det lika bra att sätta igång och testa allt från karnevalen i Rio till Burning Man till oktoberfesterna i Brehmen.
Har du inte tillgång till boken, är hemsidan bra uppdaterad och onekligen en lockelse i sig. Eller vad sägs om att åka till Boi Bumba i Brasilien eller Festival of World Sacred Music i Marocko? Det, och så otroligt mycket mer, händer nu i juni.

Världen är bra härlig och festen har bara börjat!

2 kommentarer:

Martin J Frid sa...

I Japan är Fuji Rock Festival störst, bäst och vackrast. Cure och Beastie Boys kommer i år bland annat.

http://www.smash-uk.com/frf07/

Sado Earth Celebration är en trumfestival på ön Sado, med gruppen Kodo. Härlig hemsida!

http://www.kodo.or.jp/ec/index_e.html

Så mycket man vill göra...

Linda sa...

Ja, nästan för mycket. Vi var mycket sugna på Fuji Rock Festival förra året, men det blev för dyrt för oss. Vår vän Hiroshi var där och jobbade som volontär dock, så vi har i.a.f. en handduk därifrån ;)