22 december 2007

Jul i Japan

Det kan ju tyckas lite underligt, m.t.p. att Japan inte är ett kristet land, men julen firas ändå - och det är svårt att undgå det. Med fantastiska ljusdekorationer, god mat och umgänge blir vardagen lite annorlunda. För ungdomarna påminner högtiden om Alla Hjärtans Dag.

Julljus i Shibuya. © Shizuko Mishima

För den som vill få en smakbit av atmosfären finns många alternativ. Ett är att promenera i Shibuya-distriktet, från Dogenzaka och Miyamasuzaka till Koen-dori - då kommer du att passera inte mindre än 600,000 ljus. Fler alternativ till julpromenad finns i Shinjuku där fantastiska ljusdekorationer pryder Shinjuku Southern Terrace, Takashimaya och TimesSquare; Ginza, vars oändliga butiker och varuhus har den ena julskyltningen mer fascinerande än den andra; Ebisu, där hela Ebisu Garden Palace är juldekorerat och med jämna mellanrum underhålls med olika julevents; eller Roppongi där Keyaki Street, 66 Plaza och Mori Garden lyser vitt, vitt, vitt från tusentals ljuskällor.

Sedan jag reste till Öresundstrakten för en vecka sedan har jag haft möjlighet att "fira jul" med några av mina närmsta vänner sedan flera, flera år tillbaka som det var varierande länge sedan jag såg sist. Tycka vad man vill om julen, men för mig innebär det åtminstone att jag äntligen får träffa vänner som jag annars aldrig ser. Det är roligt att vara lite rotlös, att ha ett hem i olika städer och att spendera mycket av sin arbetstid med att rusa från det ena uppdraget till det andra. Men lugn, familj och goda vänner är nog ändå den bästa medicinen i livet.

Snart skriver jag mer om julen i Japan. Som allting annat i landet längst ut i öst är det evigt fascinerande. Hur lyckas de egentligen sätta en unik twist på allt?

3 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Jag funderade nyligen kring hur man firar jul och nyår i Japan. Jag trodde att man inte firade jul över huvudtaget, så det blev väldigt roligt att se dina foton från ett julgransprytt Tokyo. Jag och några vänner funderar på att fira nyår med japansk inspiration. Har du några tips?

Linda sa...

Ann-Lou, jag har svarat i din blogg! :)

Ann-Louise sa...

Ang nyår så undrar jag om japanerna har några särskilda dekorationer inomhus? Vidare är jag nyfiken på ritualerna kring nyårsmåltiden och vad man har för klädsel.

Jag ser även fram emot att läsa mer om den japanska julen! :)

/ann-lou