22 december 2007

Dygnet Runt summerar 2007

Det är kanske inte så där jättespännande när jag skriver om mitt jobb, men det är svårt att låta bli när man själv tycker att det är så roligt.

2007 lider mot sitt slut och liksom de flesta tidningar vill även Sydsvenskan Dygnet Runt summera nöjesåret. När man öppnar och bläddrar i trippelnumret som nådde ställen runt om i Öresundstrakten kan man därför läsa om årets bästa människor, liksom sådant som årets bästa plattor, konserter, spel och liknande.

Är man en populärkulturell junkie som jag är det en skön fix att få. För min egen del har 2007 handlat mycket om... (följ länkarna om eventuell nyfikenhet behöver stillas, är inte YouTube fantastiskt?)

* Bra spelningar. Nine Inch Nails två gånger, Rufus Wainwright två gånger och Arcade Fire tillhörde höjdpunkterna. Interpol under bar Stockholmsnatt var inte heller dåligt.

* Nya tv-serier. Jag har slukat Gossip Girl och Californication och väntar nu med spänning på att få se Tell me you love me och Nip/Tuck säsong 5 (give me more Christian Troy!) som kom nu i höstas och som jag inte hunnit med än.

* Nya litterära upptäckter. Verken som springer från japanske Haruki Murakamis penna är inget nytt under solen, men nytt i Lindas bokhylla.

* Nya bra plattor. Några som gått varma är Nine Inch Nails "Year Zero" och delvis "Y34RZ3R0R3M1X3D" (alltså, "Year Zero Remixed"), Arcade Fires "Neon Bible", Airs "Pocket Symphony" och Kents "Tillbaka till Samtiden". Trots att jag inte hunnit lyssna, är jag också mycket nyfiken på Radioheads "In Rainbows", liksom plattorna signerade Saul Williams, Feist, M.I.A. och Andi Almqvist. Och så kom ju förstås Rufus Wainwrights "Release the Stars" i våras.

På Sydsvenskans lista över 2007 års bästa människor finns 117 utvalda krögare, regissörer, musiker, designers och dylika. En av dem är min goda vän Cecilia Hammarlund som jag i runda slängar känt i 10 år. I våras öppnade hon sig butik Wild at Heart i Malmö, något jag skrev om här. Hon är verkligen välförtjänt av att vara med på listan, precis som jag på invigningsfesten förutspådde har hon gjort succé och förändrat Malmös alternativscen.


Med i tidningen är även lilla jag. Inte ett dugg i egenskap av privatperson dock, men tillsammans med duktiga fotograf-Miriam har jag testat varm choklad i en liten guide. Man kan inte direkt klaga när man får betalt för att prova choklad...


Glad är jag förstås också över att både Nine Inch Nails och Arcade Fire finns med på listorna över årets bästa plattor - för det är de ju!



En någorlunda summering av mitt 2007 kommer, tror jag.
Om jag orkar.