15 januari 2008

Barhäng

Jag ska inte skriva särskilt mycket om det här eftersom jag antagligen ska skriva en artikelserie om det. Men något av det bästa jag vet är att upptäcka nya, coola barer med en lyxig och utförlig drinklista.

Inte särskilt förvånande hittade vi både den ena och den andra coola drinkbaren i Paris. Naturligtvis går det att äta mat på många av ställena också, men som vegetarian i en stad som har näsan i vädret p.g.a. djurplågerirätter som foie gras, är det verkligen inte alltid så lätt att hitta något som passar på de mer flådiga menyerna.

Alkoholen däremot, den rinner gärna ner i strupen. Några av fynden i nattens Paris finns det en titt på här, bilder som tyvärr inte alls gör stämningen på plats rättvisa: Toi Restaurant (27 Rue du Colisée), Kong Bar & Restaurant (1 Rue du Pont Neuf - där man om inte annat kan låtsas att man är Carrie i Sex & the City som intog ett berömt glas vitt här) och Music Hall Champs-Élysées (63 Avenue Franklin D. Roosevelt).

För närvarande tillbaka i Stockholm är jag ändå ganska nöjd. Även om jag gärna upptäcker barer på resande fot går det förstås även bra på hemmaplan - vilket kan argumenteras för vara ännu bättre m.t.p. att du antagligen kommer att ha möjlighet att besöka det schyssta hänget betydligt mer än något i, låt säga, Bangkok eller Las Vegas.
I Stockholm finns ett par riktigt bra drinkbarer. Tiki Room (Birkagatan 10) kvalar in i toppen. Pontus! (Brunnsgatan 1) har vi hängt en hel del på och jag vet att det är fånigt, men jag gillar att det känns som ett hak Christian och Sean i Nip/Tuck skulle kunna hittas på, det ligger någon slags glassig, tropisk Miami-känsla över stället. Jag har länge planerat att besöka Inferno (Drottninggatan 85) och champagnedrinkarna på Restaurangen (Oxtorgsgatan 14) lockar väldigt mycket. Favoriten är Vampire Lounge (Östgötagatan 41) dit vi går ikväll för att sippa Blackberry Amour innan det är dags för Henry Rollins på Rival. Och på fredag blir det drinkar på nyöppnade, hypade Och himlen därtill (Götgatan 76) med sitt exeptionella läge högst upp i Skatteskrapan. Jag fullkomligt älskar barer på hög höjd med utsikt över glittrande städer och Niklas Ahlbom lovar att "det känns inte ens som Stockholm" där uppe i skyn. Det kommer vi väl att märka på fredag, men oavsett om det stämmer eller ej lär det vara en av de bättre platserna i stan där man åtminstone, på trovärdigt vis, kan låtsas att livet i Sverige är glamoröst.







Ovan: Toi Restaurant




Ovan: Kong Bar & Restaurant

Ovan: Music Hall Champs-Élysées

Inga kommentarer: