13 augusti 2008

Tokyo-abstinens?

Jag tror inte att det finns många som sätter sin fot i Tokyo och senare inte får grav abstinens efter staden. Som plåster på såren kan man då plugga in filmen TOKYO NOISE (2001) av Kristian Petri och Jan Röed i dvd-spelaren. I ett slags visuellt, urbant kollage porträtteras världens största och mest intensiva dygnet runt-öppna metropol, bl.a. genom intervjuer med en av mina japanska favvo-fotografer Nobuyoshi Araki (som jag bloggat om här).

Å andra sidan kanske man bara får mer abstinens av det...? Hur som helst är filmen väldigt sevärd!

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag tror inte att det finns många som sätter sin fot i Tokyo och senare inte får grav abstinens efter staden" du har så rätt >_<

tack för en bra blogg ;)

Sara sa...

Me, för stunden kanske det lugnar abstinensen... Det är en stad som överrumplar en helt, det är sant.

Linda sa...

Jag är en storstadsjunkie som älskar London, Bangkok, Singapore, Kuala Lumpur, Berlin... Och jag är övertygad om att jag kommer att älska San Francisco och Los Angeles när jag åker dit i vinter - men jag har svårt att tro att några städer kommer att vara så överväldigande älskvärda som Tokyo och New York.

Martin J Frid sa...

Finns det inget på Youtube från filmen? Jag tycker du har lite uppdrag alltså. Eller måste jag leta själv?

Blir så lat när det är så här varmt.

http://greenz.jp/en/2008/08/19/uchimizu-at-kanda-shrine/

Anonym sa...

visst är mycket öppet dygnet runt, men att kalla den en 24/7-stad när tågen faktiskt slutar gå tidigare än helgbussarna i Sverige vet jag inte om jag kan gå med på.