07 december 2008

Los Angeles - stor stad

Det så kallade "LA money shot", det vill säga downtown sett från Mulholland Drive, är ett av de vanligaste vykortsmotiven från Los Angeles.

Los Angeles är, med sina 14 730 000 invånare, världens 13:e största stad enligt de beräkningar som gjorts 2008 (Tokyo är störst - där bor det 34 400 000 människor...). Trots att jag bott i Tokyo får jag nästan svindel när jag ser LAs enorma, oändliga vyer. Wow. Jag älskar storstäder, hjärtat börjar hoppa över slag och jag blir alldeles uppspelt bara av tanken.

Sydvästra Los Angeles sett från Mount Wilson. Dit kommer man genom att köra Crest Highway (SR-2), något som finns med på vår inte så lilla "måste"-lista.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Andra bilden var galet fin! Även om det ser lite roligt ut med så få skyskrapor samlade i en liten ring i mitten... Jag kanske är tokyoskadad... ;-)

Anonym sa...

Jag älskar när din blogg går mot storstads-kärleks-hållet.
Mer bilder på skyskrapor och ljus!

Linda sa...

Det är svårt att inte vara Tokyo-skadad... Eller NY-skadad, för den delen. Få vyer blir liksom "mäktiga" efter det. Men den där andra bilden, där man ser hur LA liksom bara breder ut sig, breder ut sig, breder ut sig... Jag kan inte se mig mätt på sådant.

Fredrik, jag kan garantera dig att fortsätta med det, särskilt just nu :P