26 april 2007

Sushi på svenska

En liten fågel (närmare bestämt DN På Stan) har viskat i mitt öra att man numera kan ät något så exotiskt som sushiwraps på Planet Food i Östermalmshallen i Stockholm. Det ”lilla underverket” fylls med ris, lax, sjögräs, wasabi, avokado och färskost – och det påstås vara beroendeframkallande gott. Nu har jag varken varit på Planet Food eller ätit fisk på 10 år, men det kan kanske stämma… Det känns dock som ett väldigt kombinerat alternativ av svensk och japansk mat – tunnbrödsrulle, avokado och färskost tror jag aldrig skulle nämnas i samma andetag som sushi i Japan… Någon som har smakat?
(För nej, avokado i sushi är inte ett japanskt påfund, utan ett västerländskt).

Mer nyfiken på japansk mat?
Min artikelserie "Med rätt magkänsla i Japan" hittar ni här (del 1), här (del 2) och här (del 3). Recept blir det imorgon!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Kul att läsa om ditt liv i Japan! Har varit i Osaka/Kyoto en gång. En alldeles för kort gång, bara 2 veckor. Men helt underbart land!

Du skrev att du inte ätit fisk på 10 år.. Hur funkar det för dig att bo i ett land som har väääldigt mycket fisk i sina maträtter? Jag är också veg och tyckte det var lite svårt att undvika dashibuljong tex..

Linda sa...

Dashibuljong är svårt att undvika när man är i Japan, ja - men det är nog framför allt en vanesak. Man lär sig vad det finns i och inte. Japanska vänner har varit duktiga på att läsa innehållsförteckningar och liknande också, eller att fråga när man är på restaurang. Sen är det givietvis alltid så att "olyckor händer". Man kan inte mer än anstränga sig ;)

Anonym sa...

ah så gott