Att modebloggar är populära råder det ingen tvekan om. Det märker jag även på mail som jag får av er läsare. Många undrar om jag har tips på de bästa butikerna, var man kan hitta snyggast kläder, var man ska handla för att få en "harajuku girls"-look... Och jag försöker tipsa så gott jag kan.
Vad som tycks stå klart för mig, är att det är svårt att shoppa på distans från Japan - d.v.s. det är svårt att tipsa om var någon annan som reser i Japan kan gå och köpa något speciellt för att ta med sig hem till den modeintresserade. Det beror på en mängd saker.
1) Modet i Japan kommer och går med vindens fart. Ibland känns det som om stilarna förändras från dag till dag. Det är förstås inte riktigt sant, men att bedömma på avstånd Sverige-Japan vad man vill ha kan vara väldigt svårt...
2) Butiker i Tokyo kommer och går också. Betydligt snabbare än i Sverige, men också de flesta andra delar av väst.
3) Även om du kan vara ganska säker på att en viss prestigefylld butik finns kvar, är deras hemsidor allt som oftast helt på japanska och det kan vara ytterst svårt att orientera sig om man inte är på plats och/eller pratar japanska.
4) Storlekarna. Japaner är överlag mycket mindre än västerlänningar. Tjejer som eventuellt skulle dömas som anorektiker i Sverige är ingenting man höjer på ögonbrynen för ens - alla är så små och smala av naturen.
I ett av världens mest högkoncentrerade shoppingmeckan, Shibuya, finns världsberömda flerbutiksinstallationen Shibuya-109 och lillasyster (eller snarare kanske lillebror, eftersom våningsplan 5 är ägnat åt det senaste för de hippaste av unga män) Shibuya-109 2.
Jag har skrivit om dem vid många tillfällen tidigare, så det är förstås inga nyheter. Men varuhusen är onekligen fascinerande och definitivt värt ett besök oavsett hur intresserad av mode man är eller ej.
I Shibuya-109 bestämmer Hiroshi Tsutsumi vilka butiker som får komma och gå, och har i västerländsk press mer än en gång utnämnts till en av de viktigaste personerna i hela modebranschen. Varför? Jo, för på de trånga våningsplanen i skrapan trängs de kläder och accessoarer som kommer att bli riktmärken för hela världens mode. Tjejerna som står i butikerna kallas "charismatic shopkeepers" till följd av att de själva fungerar som mannekänger: de väljer ut det snyggaste de hittar i butiken och kan på så vis garantera att horderna av hippa ungdomar som kommer dit kommer att köpa de kläder som de har på sig. Många av dem blir kändisar och förekommer frekvent i tidningar som EGG.
Trender som är igår i Japan - känns de kanske igen i Sverige?
Herrskor på Shibuya-109 2. Inte som någon annanstans...
Herrskor på Shibuya-109 2. Inte som någon annanstans...
Vad har jag då för tips för alla som vill shoppa coola japanska kläder men inte är i Japan?
Ett kan ju vara att surfa runt på de japanska hemsidorna och snappa upp hur tjejer och killar ser ut på bilder, för att sedan försöka hitta motsvarande plagg någon annanstans.
En sida som är bra är Asia Jam. Har kan du minst sagt frottera i olika sorters asiatiskt mode, och om plånboken tillåter det, köpa det också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar