Visar inlägg med etikett Religion. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Religion. Visa alla inlägg

27 februari 2009

The Holy Land Experience Theme Park

The Holy Land Experience i Florida.

Hit kommer du för att uppleva Bibeln på riktigt! Hur såg egentligen Jerusalem ut på Jesus tid? Hur var det egentligen att gå på en marknad? Hur såg den där grottan där Jesus begravdes ut egentligen? Här får du svaren!

"We hope that you will see God and His Word exalted and that you will be encouraged in your search for enduring truth and the ultimate meaning of life." Jajamän!

Korsfästelsen återges varje dag klockan 12:15, precis lagom till lunch!
It's fun for the whole family!


Foto: (©) Rob Sheridan

06 augusti 2008

Visst ni att man i det gamla Japan...

... var övertygad om att själen fanns i människans mage? Det är hemligheten bakom att samurajerna tog sitt liv genom seppuko eller harakiri. När samurajen stack svärdet i magen öppnades det hölje som är kroppen och själen fick frihet. På så vis kunde samurajen be om förlåtelse och sona sina synder. Jag som har min examen i religionsvetenskap med en major i filosofi borde ju onekligen känna till det här själv, men är det någon som vet hur västerlandet började placera själen i hjärtat? Eller om det är nånstans i hjärnan?

11 december 2006

Om Gud: Nobelpristagaren George F. Smoot

Tillsammans med John C. Mather har George F. Smoot i år tagit emot Nobelpriset i fysik. Deras forskningen handlar, mycket enkelt förklarat, om universums uppkomst.

Jag har alltid varit fascinerad av fysik, inte minst i relation till universum, och då jag själv håller på att ta en examen i (feministisk) religionsfilosofi är det på något sätt självklart att mina tankar och mitt arbete i studierna gång på gång snuddar vid detsamma som fysikernas - bara ur en lite annan synvinkel.

Många gånger är den allmänna uppfattningen att ett ämne som religionsfilosofi
1) kräver att man själv är troende/religiös, och
2) är motsatsen till, eller arbetar "emot", naturvetenskapliga ämnen

Är det något jag har lärt mig av att läsa religionsvetenskap i över 3 år, så är det att varken det ena eller det andra stämmer. Jag har också lärt mig att det tack och lov finns många naturvetare med en öppensinnad syn på trosfrågor (för är det något jag tycker är viktigt är det en öppensinnad syn på de akademiska ämnena; det är viktigt att respektera och försöka förstå tron på Gud ur en mängd olika synvinklar, liksom det är viktigt att förstå att naturvetenskapen är fantastiskt viktig).

George F. Smoot verkar vara en sådan man.

I går blev han intervjuad av SVT, och berättade att han upplever att "forskning är att utforska mysterier och se hur långt man kan komma. Med vårt experiment som nu prisbelönats visade vi att det var möjligt att utforska det tidiga universum från den första bråkdelen av en sekund. Jag har åtta obesvarade frågor på väggen, som vi måste få svar på för att alls kunna få vettiga svar på universums historia."

Programledaren går vidare och undrar vad som händer när frågorna är besvarade. När forskarna går ännu längre bakåt i tiden, hur stor är då risken att forskningen hamnar i en återvändsgränd?

"Det vet man inte om man inte försöker," svarar Smoot med ett leende. "Till slut går det bara man inte ger sig. Redan börjar några tänka på nästa gräns. Ibland tar det lång tid innan man når så långt. Vi har mystiska företeelser, t.ex. den mörka energin som får universum att utvidga sig snabbare. Eller den mörka materian utgör 95 % av universums energi; vi vet inte vad det är, vi vet bara att den finns där och att den verkar."

SVT: Ni får många frågor om religion när ni talar om de här sakerna. Tror ni själv på Gud?

Smoot: Jag förklarar att vi studerar hur det fysiska universum fungerar. Då brukar jag citera Galileo Galilei, som sade att 'vetenskapen visar oss hur himlen fungerar, religionen hur vi kommer till himlen'.

SVT: Men har ert arbete fört er närmare eller längre bort från Gud?

Smoot: Man inser att det finns en skapelse baserad på ordnade principer. Frågan är om det rakt av bara 'ska' vara så eller om Gud har skapat det så. Det får var och en bestämma. Om man lär sig något nytt kan det ändra ens framtida världsbild.

SVT: Men vad säger ni själv?

Smoot: Jag låter var och en bestämma själv. Det här gäller tro, inte en åsikt av en expert.

---

Människan har bara fem sinnen. Det som finns bortom dem kommer vi aldrig att kunna nå. Vi lär oss ständigt nya idéer om världen, nya "sanningar" (vilka kan vara både vetenskapligt baserade som trosbaserade "sanningar") som omkullkastar våra tidigare "sanningar".

Vi kan förstå och förklara det vi kan förstå och förklara - till det resterande (och att det finns något "resterande" råder det, för mig, knappast någon tvekan om) är vi trots allt utelämnade att tro något om.