25 februari 2008

Rabatter i den japanska matvarubutiken

Det är mycket som är en konst i Japan om man inte talar japanska. Jag har tidigare skrivit om besvären att handla i en vanlig matvarubutik och att lösningen kan vara t.ex. National Azabu Supermarket i Azabu-Juban.
Men kanske har man inte alltid vägarna förbi där. Själv har jag främst handlat på Hanamasa, en matvarukedja som finns överallt, och Fresh Food Store, en stor matbutik i ett stort varuhus nere i Toyosu i hamnen (Fresh Food Store finns kanske på fler ställen, men jag har inte sett det).

Den seglivade myten om Tokyo som hutlöst dyrt spiller lätt över på matkostnaderna. Det stämmer inte riktigt. Det är något dyrare än i USA, men överlag samma priser som i Europa. I Europa är Sverige däremot ett av de dyraste länderna i matväg, så det behöver alls inte vara någon ekonomisk chock att handla mat i Tokyo.

Hur du över huvud taget ska lyckas klura ut vad innehållet i en matvaruförpackning är utan att prata japanska är förstås svårt, men några allmänna tips för att hålla kostnaden nere finns.
Håll utkik efter röda klistermärken som de här nedan.

De röda klistermärkena dyker framför allt upp om du väljer att handla mat på natten, d.v.s. precis innan stängning. Likt food vendors vill butikerna gärna bli av med överflödiga varor och det är förstås ett bra sätt att spara pengar på för konsumenten. Rabattklistermärkena ser inte alltid ut som ovan, men känns igen på sin röda färg.

De ledande matvarukedjorna i Japan är för övrigt Dai-ei, Ito-yokado och Jusco.

Inga kommentarer: