Att Tokyo-borna är
mycket medvetna om hur skör deras tillvaro är (
framför allt p.g.a. det ständigt överhängande och givetvis allvarliga jordbävningshotet)
återspeglas med jämna mellanrum på ett mycket dystopiskt vis i den japanska konsten. Konst handlar om meningsskapande, om att se djup och betydelse i tillvaron, inte minst där det alls inte tycks finnas någon - "
there's a crack in everything, that's how the light gets in", som
Leonard Cohen så träffsäkert sjunger i
Anthem.
Jag har
tidigare bloggat om Hisaharu Motada som gjort litografi-serien
Neo-Ruins, en post-apokalyptisk vision av Tokyo, där välkända stadsdelar ligger i detaljerade, svartvita ruiner.

En liknande vision står
Tokyo Genso bakom, som liksom Motada skildrar välkända Tokyo-stadsdelar i apokalypsens ljus. Ser ni likheterna mellan bilden ovan och nedan?
Både föreställer den berömda Ginza Crossing med varuhuset Shibuya-109 i bakgrunden. Jag älskar både Motadas och Gensos verk.

Center Gai i Shibuya.
Center Gai i Shibuya.
Center Gai i Shibuya.
Akihabara.
Ginza.
Shinjuku.
2 kommentarer:
De bilder där kaoset har övergått till lite mer lummiga miljöer känns rätt mysiga. Särskilt Akihabara :)
Ja, tänk om man kunde bada där mitt på gatan utanför elektronikbutikerna :P Min favorit är annars den över Shinjuku, den har så otroligt mycket känsla.
Skicka en kommentar